Най-милитаризирана държава в света е … Швейцария

by ExtremeCentrePoint on Monday, 6 December, 2010 · 38 comments

in Aрмия, Европа, общество

r368319_1707702

Представете си Държава , в която всички граждани от мъжки пол в интервала от 20 до 50 годишна възраст са военнослужещи и в буквалния смисъл на думата спят с оръжие под възглавницата си. Държава , която след навършване на 50 годишна възраст подарява зачисленото лично оръжие на гражданите си. Държава , която поощрява и приветства участието на гражданите си в мобилизационни сборове и учения независимо дали са на 50 , 60 или 70 годишна възраст. Държава която те моли  да си купиш поне пистолет , а най-добре автомат със сгъваем приклад. Държава , която е способна да увеличи армията си от 22 хилядна численост в мирно време  до 650 хиляди , в рамките на 4 часа, а в рамките на 2 дни до 1.7 млн. численост , при това прекрасно организирана , силно  въоръжена и много добре обучена. Представете си тази въоръжена до зъби държава , от Женева до Давос , от Цюрих до Лугано , територията на която е изровена от тунели , противоатомни убежища , продоволствени военновременни складове , ракетно-артилерийски опорни точки изсечени в гранитните планини, държава в която 80% от къщите на населението са оборудвани с бронирани капаци на прозорците (стоят в мазето а при нужда се монтират).
Това е Швейцария.

Армията на Швейцария не е единствената в света , която е организирана на този принцип. Донякъде подобна структура има и Бундесфера. Аналог може да се направи и със съветските “кадрирани” дивизии от близкото минало. Организацията е по схемата “Пълно обезпечение с офицери + 2/3 обезпечение с подофицери и сержанти + 1/3 редовни войници + мобилизационни сборове когато има нужда”.  Разликата при Швейцарската армия обаче е , че този принцип е доведен до перфектност .

Кадровите военни в Швейцария са всичко на всичко около 9 000 души и са заети предимно във ВВС на страната. Заетите в останалите родове войски кадрови военни са около 15 000 души едновременно. Всеки гражданин от мъжки пол , след навършване на 20 годишна възраст се призовава в редовете на Швейцарската армия. Зачислява се в редовете на Rekrutenschule – Ecole de recrue , където прекарва първоначално обучение от 90 дни.

След завършване на обучението , държавата зачислява на новоизпечения боец личното оръжие (автомат и пистолет) , едноседмичен пакет със суха храна – т.н. “Министерска консерва” , която боеца има задължението да обновява след изтичане на срока на годност , х 4 пълнителя с боеприпаси за оръжието , три комплекта униформи за различните сезони , бронежилетка и каска , както и зачислителен номер към коя войскова част принадлежи.  Така екипиран боеца се прибира в къщи и тръгва на работа или в университета или където му е житейското поприще.
До 32 годишна възраст боеца се намира в състояние “Аусцуг”. При този статус е длъжен в рамките на 10 г. да премине 8 военни сбора х 3 седмици всеки. Времето през което ще преминава сборовете го съгласува с военния отдел на министерството съобразно житейските си нужди. Важното е да премине определеното със Закон количество за опредения срок.  От 32 до 42 годишна възраст статуса на боеца се променя в “Ландвер”. Ландверите имат задължението в рамките на 10 години да проведат 3 сбора х 2 седмици всеки.  От 42 до 50 годишна възраст статуса се променя на “Ландщурм”. Щурмоваците имат задължението в рамките на 8 години да проведат 1 сбор от 2 седмици.  След навършването на 51 годишна възраст боеца официално се уволнява от армията , прибират му автомата , пистолета , боеприпасите , бронежилетката , каската и сухата храна и го въоръжават с предписание как и къде да действа при обявяване на извънредно положение или война. Също така при уволнението всеки получава подарък от държавата автоматична ловна гладкоцевна пушка тип “помпа”.

Основна особеност на Швейцарската армия е усиленото обучение на офицерите-резервисти. По правило те преминават допълнителни сборове към по-горе споменатите , в размер на 100 дни за всеки статус. Това обстоятелство предизвиква силни протести от страна на работодателите , особено от “Банковата Асоциация” , доколкото всеки един от тях, от банковия директор , до най-дребния началник на отдел преминава през тези сборове. Независимо от тези протести сборовете са място където могат да се срещнат и да общуват представители на различни прослойки на обществото , като например директор на компания и портиер в същата компания да си поговорят лежейки зад картечницата в качеството си на стрелец и коректировчик примерно.Тук е мястото да добавим , че практически е невъзможно отклонението от военна служба в швейцарската армия на гражданин на държавата , физически годен , независимо дали е банкер , лекар , студент или президент.

Военният бюджет на тази държава със 7.5 млн. население по данни от 2008 г. бюджета е около 5 млрд  долара , което е 1,2% от БВП на страната, но много от разходите за отбрана са вторични и минават по други пера.

 Въоръжение :
– 800 танка и бронирани машини , в т.ч. 420 германски “Леопард 2″ и 150 М-109.
– 14 ескадрили военна авиация , в т.ч. 350 бойни и 120 учебни самолета и 80 щурмови и 20 транспортни вертолета.
Характерно е че оръжейния парк се обновява постоянно и практически не съществуват примери когато дадено въоръжение е “по-старо” от боеца който борави с него.

Щателно ремонтираното леко стрелково оръжие (пистолети и автомати) се предлага за закупуване от населението на вътрешния пазар , като ако купувача е жена отстъпката е до 40%.
Регистрацията на оръжието е максимално опростена , като такава се изисква само за закупеното от магазина оръжие , а тия които се продават “втора ръка” не се регистрират. По данни от 2008 г. в населението са съсредоточени около 800 хил. единици армейско стрелково оръжие , около 500 хил. единици полуавтоматични карабини и ловни пушки , около 2.5 млн. пистолети и револвери. Забележка : В тази статистика не влиза СЛУЖЕБНОТО оръжие раздадено на всички резервисти от 20 до 50 годишна възраст съобразно написаното по-горе.
Швейцария заема почетното 2-ро място в света по собственост на оръжие на глава на населението. В страната функционират десетки (или стотици) стрелкови клубове , а броя на стрелбищата може да съперничи с тези на кафенетата.

Как преминава службата във Швейцарската армия ?

Службата преминава горе-долу добре. Войниците (редовни или на сборове) не белят картофи , не мият  мръсните съдове, не метат казармите и не дават караул  – всичко това се извършва от частни фирми и частни охранители.
Може би това обстоятелство означава че са на курорт ? Не. Според военните специалисти , бойната подготовка на швейцарската армия е една от най-високите в света. Ставане сутрин в 05.00 ч. и всичко се изпълнява на “бегом”. Физическа подготовка , алпийска подготовка , бойни стрелби , обслужване на техниката…. и така до отбой , който е в 23.00 ч. До абсолютен минимум е сведено отвличането на бойците от битовия “армейски живот” и до абсолютен  максимум е доведено ангажирането им със строго професионалните военни умения.
Наказанията за неявяване на служба (Редовна или сбор) на мъжете поставени под пагон са жестоки.
Било то учебна сесия , погребение , сватба, няма никакво значение за военните власти. Грозни глоби и затвор , които могат да поставят кръст на всяка кариера в обществото. Независимо дали си болен , инвалид , сляп и куц всички плащат 3 % данък върху доходите си за издръжка на армията. Ако някой е пацифист-религиозен деятел, съботянин антимилитарист , то той е задължен да полага обществено полезен труд в общината по местоживеене за същите часове които другите са на военен сбор. Няма освобождаване за военните сборове и за младежи учещи в чужбина. Нарушенията на закона се наказват много строго – за отклонение от военна служба може да се стигне до затвор за 12 години.

Виж също:

Един българин в Морската пехота на САЩ

{ 37 comments… read them below or add one }

DevilDog December 7, 2010 at 20:42

Изключително интересен материал, поздравления за него и благодаря!

Стана ми интересно… щом Швейцария е втората страна в света по оръжие на глава от населението, то коя е първата?

Поздрави!

Reply

ZayBai May 12, 2014 at 13:52

Делят първото място с Израел. Според едни класации са първи, според други са втори. Факт е, че и двете държави са сред водещите в света по много показатели и явно не са глупави да подържат подобна армия. Да му мислим другите.

Reply

ringup December 15, 2010 at 1:07

Е това е Държава!А ние-ние сме смешници!

Reply

цанко цанков December 17, 2010 at 15:15

Какъвто народа, такива и управниците, такава и армията,

Reply

Николай Дойчев December 18, 2010 at 16:11

Това е така,защото Швейцария ни към САЩ,Русия или някой друт,затова трябва сериозна милитаризация.Иначе браво на тях,че така добре поддържат армията.

Reply

Georgi December 18, 2010 at 21:44

“Блажени са верующите , тяхно е царството небесно …. ” . А тези които знаят каква е ” великата ” тайна на сътворението , и кой е твореца държат ” Светия Отец ” , наречен ” Папа” в плен, като го охраняват от онзи Петък 13 – преди около 670 години , и които си спретнаха в центъра на Европа държава за има няма 300 години . И да не стават глупостите от времето на Филип- ” Хубави ” , се пазят като всеки от тях е войник . Само дето са изменили на безбрачието , ама за сметка на това държат парите на цяла Европа и на над повече от половината от останалия свят . Ама това те го правят откакто се върнаха от Йерусалим преди около 700-800 години . Ще кажете че ви разказвам приказки , те точно това искат !!!! Къде се намира флота на Швейцария и под какъв флаг е !? Питам за бойния им флот !?

Reply

Роро February 15, 2011 at 19:19

Да ти отговоря.Плава под Швейцарския национален флаг още от 23 септември 1953 г.Флота се намира в Генуа Италия и имат 18 кораба.Нещо друго?

Reply

Анонимен January 5, 2011 at 4:08

Имайки предвид какви са нашите съседи на България са и нужни поне:
-1000 съвременни танка и още 1000 бронирани машини
-към 400 бойни самолета и 150 учебни самолета
-150 щурмови вертолета и 50 транспортни вертолета
-15 модерни бойни кораба и 2-3 подводници
-модерна противоракетна защита, 200 крилати ракети и към 20 балистични ракети
-двеста-тристахилядна добре въоражена армия
Всичката тази апаратура трябва постоянно да се модернизира колкото и скъпо да струва това. Така турците ще си помислят когато се наточат да ни нападат отново. Същото се отнася и за гърците, сърбите и румънците всички те са един дол дренки, хвани единият и удари другият.

Reply

Иван January 5, 2011 at 10:13

забрави атомната бомба

Reply

Анонимен January 5, 2011 at 18:22

Може би попрекалих малко с балистичните ракети. Имаж право Иване нека вместо тях да имаме модерни лазерни оръжия от този тип: http://www.youtube.com/watch?v=r-dEXaSJWME

Reply

Анонимен January 5, 2011 at 18:42

От друга страна защо само определени държави имат право на ядрено оръжие?
Всеки знае че Израел има от години ядрено оръжие и никой не ги критикува. Защо не санкционират Израел?
Не става с извинения от типа че държавите които разполагат с него няма да го използват никога. Нали е ядрено оръжие и за това е създадено за да се използва в определен момент.
Какво би станало ако попадне в неподходящи ръце?
Еми ще стане ядрена война. Аз също съм съгласен държави като Иран и Северна Корея да не разполагат с такова оръжие защото са опасни.
Но в случeя на България защо не?
Нали сме в НАТО и не сме опасни, Джордж Буш ни нарече много ценен и предвидим съюзник и още много бла бла бла бла бла.

Reply

Иван January 6, 2011 at 7:14

То и СКЪД са балистични.
Но за да сме силни военно трябва да сме силни икономически. Както е Швейцария. И Швеция. И др. подобни.

Reply

Bobi June 19, 2015 at 0:15

Нямаме право на атомно оръжие, защото сме губеща страна във Втората Световна Война. Всички държави, които са победени нямат право на атомно оръжие – такива са международните спогодби!

Reply

Anonymous April 4, 2016 at 18:55

Предвидим = каквото му кажеш, изпълнява.

Reply

Футболни прогнози January 11, 2011 at 18:58

Така е. Швейцария е напълно независима и за това им трябва някаква сигурност

Reply

Донка Жечева January 14, 2011 at 11:11

В статията не прочетох, че те са гвардията на Ватикана, може и да съм пропуснала.Откакто Ватикана съществува, след превземането й от Ротшилд, е едно средище с много въпросителни и какво има доло в подземията, с колко входа е също!Кой се въоръжава толкова много и е винаги нащрек?Хайде да им смъкнем униформите и след месец да ги видим, дали няма да станат на скелети също както ги дават снимките от холокоста.То и сега има скелети сред обществата в света, но Хитлер го няма! Защо стават на скелети?Добре е отново да се види филмът “Те живеят сред нас”, да се види движението на скелетите!Природата е много умна!Приобщи към себе си всички незнаещи родовия си корен и остави само организаторите на Тайните общества!

Reply

Anonymous January 24, 2011 at 17:47

Много стойностен материал, стига да не е преувеличен.Склонен съм да повярвам на 95% от написаното.Това наистина е достойно за уважение.А къде сме ние – някъде назад във времето спрямо тях, не само по въоражение ами и по култура и морални добродетели.А за България остава спорният въпрос дали да има или няма военна служба.Познавам много хора които служиха заедно с мен за страната си – България, а сега държавата просто ги е забравила и много от тях се принудиха да емигрират зад граница, една част заминаха да служат на американската кауза в Ирак или Авганистан, но там това не е наша война!Всеки камък си тежи на мястото.И ако не ние може да променим начина си на живот в собствената си държава то никой друг не може да ни помогне ако това не стане със силна съвест и отговорност!

Reply

Иван January 24, 2011 at 19:51

И аз така мисля! А самата Швейцария макар да е въоръжена до зъби не е нападнала никого! Но и никой не смее да я нападне!

Reply

gosho February 16, 2011 at 9:24

Ха ха,

Забавно е да си представи човек, какво би станало тук, ако раздаваха калашници и пращаха вкъщи поживо-поздраво.

Всъщност не е :/

Reply

Влад November 8, 2011 at 3:22

Гоше, нищо няма да стане ако раздаваха калашници. Ще гръмнеш някой с оръжие което ти се води на отчет ли, и могат да те намерят на момента????? Когато от сто човека всички могат да извадят оръжие, никой не е толкова тъп, че да е първи.

Reply

Константин October 6, 2012 at 19:20

Абе какви Скъд, какви военни флотове след като ако ще се воюва, то ще е с Русия разбира се – вижте как се развиха нещата с агресията срещу Грузия. Шансът на страна, като нашата е във въоръжаването на населението с лично оръжие и повдигане на духа и самочувствието на населението (възприемане на доктрината на Швейцария и опита на страни като Естония и Латвия, на които им е ясно, с кого си имат работа и не си правят илюзии за разните “братушки”). Може да е изтъркано, но май тук е уместно да се напомнят думите на Кенеди: “Не мисли, какво държавата може да направи за теб, а какво ти можеш да направиш за нея!”
На хората, които държат карабини вкъщи – честит открит лов на глигани! Това си е добра тренировка за партизански защита на страната.

Reply

Бесния February 9, 2013 at 19:36

Щом дотолкова всички мъже са обхванати от системата, интересно ми е нямат ли случаи когато сред тях попадат психопати? Като мен например, аз никога не съм воден в психото за да не си опропастя бъдещето, от малък наште ме водят на частно и си пиех хапчетата (докато не спрях ;) ) но не съм регистриран и мога например да си извадя чисто свидетелство. И ако бъда призован на наборна комисия (което тук няма как да стане разбира се) не бих споделил за проблемите си защото
1) това е самоунижение и
2) горя от желание да убия колкото се може повече хора така че само да ми падне оръжие в ръцете, особено автомаат… :Д:Д:Д
Представете си излизат сутринта новобранците на плаца и се строяват, един обаче тича отдалеч закъснял но вместо да дойде да се нареди и да мига под крясъците на командира, открива огън с автомата си в гръб на ротата и ги смила другите момчета. И сичко останало дето мърда пред очите му докат не свършат патроните.
Такъв случай няма как да се потули в днешно време в Швейцария със всичките медии и свобода на словото, трудно ше го засекретят и опазят в тайна. Но как не се е чуло нещо подобно досега? Аз знаех че швейцария няма армия и съм много изненадан като прочетох това.

Тези които сте служили в Бг по комунизма не сте ли чували (а може и виждали) за такова нещо каквото описах?

Reply

Оня February 14, 2013 at 16:44

Ами то на никой не му дават да спи с автомата и патрони за него.

Reply

Бесния April 10, 2013 at 17:29

Е как без патрони бе? с какво ще стреля ти бил си въобще в армия?

Reply

Оня April 15, 2013 at 12:14

Ами автомата си стои в оръжейната под охрана. Там са и боеприпасите, но автоматите не са заредени. Даже и пълнителите не са пълни. И даже са заключени. Оръжие се носи само от тези, които трябва. Това е караула обикновено. Както и от определени офицери. За тях важат мнооого специални права и задължения. Бях в казармата Бесни. А сега се успокой и поразпитай и други как се съхранява оръжието. Ако на някой изперкал му попадне автомат с един – два пълнителя, представяш ли си какво може да направи. Страшно е да се помисли. Очевидно си има система за предотвратяване на това. И тя действа. Ставали са най- вече нещастни случаи в резултат на неправилно боравене.

Reply

Бесния May 19, 2013 at 17:26

“Това е караула обикновено.”
– А караула от кого се излъчва? – От войниците. еми какво има да спорим тогава. Има ли войници които да не минават караул (то на секи ще му се ще да го подминат ама -де! :Д)

Освен това при една учебна стрелба (щото освен да мият кенефи и да маршируват войниците ги учат на стрелба, нали така?) като ми дадат калашника в ръцете се обърна и изкъртя командирите и който още ми попадне пред очите? С колко е – 40 патрона в пълнител доста демидж може да се направи.. Поне така ми се струва.

И най-същественото – на наборните комисии не им правят психотестове (то дори в МВР-то въпреки цедката отвреме-навреме се намърдва по някой и изгърмява (съвсем буквално :) ). Та затова много се чудя при една такава масова принудителна казарма как не стават подобни инциденти… масово.

Reply

Оня May 19, 2013 at 18:31

Някой хванал автомата с 30 патрона в пълнителя и открил произволен огън. Ако е срещу група хора ще убие поне 10(примерно). Това няма как да се опкрие. Дори и през комунизма. При поделение от 1000 човека примерно.
Не се заяждам, но ми се струва че не си би в казармата. Ак 47 е с 30 патрона в пълнителя. Не 40. Всеки войник го знае. Може би не си бил и на стрелби да видиш как офицерите и старшините много внимателно следят войниците, които стрелят. Патроните се раздават в последния момент по точно определен регламент и команди. Всичко се следи и изпълнява. Това са много големи отговорности от страна на командирите. При първо хвърляне на бойна граната лично командира на нашия батальон стоеше до всеки от нас в укритието. Така минаха 4-те роти. Над 400 човека. Ако някой сбъркаше и майора си отиваше с него. А определено преди да се обърнеш с калашника назад някой сержант ще ти удари каската. Има и възможност да те застрелят. Никой няма да остави новобранеца да се върти насам натам, както си иска. Оръжието се насочва в посока на полигона, не се разрешава никавото му обръщане и въртене накъдето и да е било. Забранено е дори да се обърнеш с лице назад. Пълнителя се поставя в това положение по команда. По команда се вкарва патрон в цевта. По команда се стреля. По команда се прекратява стрелбата. В това положение минава офицер и проверява оръжията дали са пълни. След това се дава комадна за махане на пълнителя. Обикновено на автомата се редят следващите и той се оставя на мястото за стрелба(следващия войник идва само с пълнител).

За караула има също определени правила. Най важното е това, че няма право да напуска обекта, който пази. Напусне ли значи е сгафил сериозно. Смяната става с разводача. Той е подсигурен от смяната на караула и обикновено още един войник……. Всичко си го пише в устава….

Та като цяло има си ред. Нормално е да са измислени правила и да се прилагат. Касае се за човешки живот и много тежка отговорност на командирите. Разбира се това е система създадена от хора. Тоест тя е не съвършена. Винаги има риск, но той е сведен до някакъв минимум. Имало е нещастни случаи. Освен това една машина за насилие, каквато е армията е нормално да се управлява с насилие. Няма две мнения, че войната също е простотия. Нормално е и в армията да я има. Миенето на кенефите и на пръв поглед безсмислените неща, като изкопай окоп и после го закопай имат за цела да направят войниците машини, които да изпълняват команди без да се замислят много и без да противоречат. Така се прави масова армия. Но както знаем вече периода на масовите армии мина отдавна.

Reply

Ивайло Иванов November 19, 2014 at 19:13

Бих искал да добавя, че на първите стрелби най-често се дават няколко патрона. Настини всичко се прави по команда. Пълнителят е разделен от автомата и преди и след стрелба се извършва “зареждане” на празно, при което ако изобщо има парон в цевта, той излиза. Постоянно оръжието се проверява от отговарящи – офицери, старшини, сержанти. При стрелба офицерите стояха разкрачени над нас и всичко извършвахме по команда. По-нататък можеще да се проведат и стрелби “На автоматична”. Но и тогава най-често се полагаха 10 патрона на човек. Освен това, ако има психичноболен, едва ли ще остане незабелязан – лекарските комисии си бяха сериозни, не помня имаше ли психотест, аз държах няколко такива, но постъпвах за курсант.

Reply

Лила August 4, 2016 at 12:30

Ами сигурно са патриоти и знаят, че каквото правят, го правят за страната си.
Не като ГЕРБ – за собствения джоб/сметка и за да си построи палат/укрепление, па ако ще да остави цялата си страна без плажове!
Най-вероятно и здравеопазването им е на ниво. Но когато на човек семейството му е добре, работата му е прекрасна и той си я обича, страната му работи за него, съответно и той за нея, няма от какво толкова да се поболява.
Мисля, че поболяването идва от много приказки/внушения и лошо самочувствие – да докажеш на другите “кой си ти”!

Reply

Веве May 23, 2013 at 15:38

Поздравления за статията, приятно четиво. Предизвиква възторг и възмущение ‘E у нас защо не е така’. Има някои подробности обаче. Например, че тези задължителни сборове можеш да ги отсвириш, ако си платиш. Може да решиш,че си прекалено умен и богат и да замениш службата си с пари. Онези 3% данък армия вероятно са част от Данъка върху доходите. Поне няма специална удръжка ‘Армия’. Иначе, не само армията им е наред ! А всичко. Всеки държавен орган. Така се живее нормално, другото ….сме тарикатчета.

Reply

Vesselin Markov July 4, 2017 at 18:34

“Тарикатчета”си мислим ние, че сме! Вдъщност- кръгли идиотчета.

Reply

попова July 30, 2013 at 23:13

Поздравления!Прекрасен материал.А, и коментарите бяха интересни,и доста компетентни.Признавам,че научих много, за света на военните.Все пак, те са важна част от държавата.За съжаление,ние съсипахме всичко през последните 23години,и доказахме,че в това сме най добри.

Reply

Емилиян March 21, 2014 at 13:53

Това е хубава идея! Чувал съм за този вид на военно обучение преди и мисля, че е най-добрия вариант за малки държави. Ако не греша и Израел са на подобен принцип, но там дори и момичетата постъпват на военна служба.
Е, след това е друг въпрос колко ще са полезни онези банкерчета при битка, които са получили 2-3 месеца военно обучение. Но поне ще могат да окажат някаква съпротива при случай на нападение. Иначе не смятайте, че тази “могъща” войска спасява Швейцария от нападенията в миналото. Парите са им най-добрия охранител на тях :)
Колкото до нашата армия, много българи искат да се сравняват с американската или руската армия. Не става! На тези държави им трябва силна войска, особено на американците, защото при тях стойноста на долара се поддържа висока заради войската (Петродолар). Вижте те как от един военен конфликт навлизат мигновенно в друг. Свършиха с Ирак и Афганистан и сега се опитват да събудят “Студената война”. При тях е важно винаги да има някакво военно напрежение.
На нас не ни трябва толкова голяма армия, но смятам, че швейцарския метод би бил добър за населението ни. Не съм “ЗА” задължителната казарма по 9 или повече месеца, но също не съм и “ЗА” пълното унищожаване на българската армия. За това подобни периодични обучения на населението ще бъдат от голяма полза. И след това да се даде перспектива на тези, които искат да останат като редовни войници в армията.

Reply

Vesselin Markov July 4, 2017 at 18:40

Ти май си прочел, каквото си искал да прочетеш-“онези банкерчета”минават през абсолютно същото обучение, през което и всички други! Какво разбра, като изпусна есенцията?

Reply

Miro September 1, 2015 at 17:05

За да имаш такава армия, трябва да ти е ок икономиката. а и манталитета е важен. тук това трудно може да стане сега, но е хубава опция за бъдещето.

за някои от коментарите горе :
хората са написали – нежелаещите/негодните за военна служба полагат друг вид обществено полезен труд.

Reply

Христо February 19, 2017 at 13:30

Интересна статия и интересни коментари,направени от интересни и грамотни хора.Отдавна не бях чел компетентни мнения по даден въпрос.Обикновенно някой поства нещо и после следват лаическите представи на тълпа полуидиоти.Браво!

Reply

Vesselin Markov July 4, 2017 at 18:23

ИЗ-КЛЮ-ЧИ-ТЕЛ-НО !
Аз се имам за пацифист, но живея на тежко-въоръжена планета, в силна милитаеистично-зависима среда, с предимно военна история и се налага да бъда реалист…
Хвала! Хвала на тази държава, изключителна с всичко, но и с факта на своята половинхилядолетна независимост! Безпрецедентна свобода, придобита и съхранена с много, много ум и грижа!
Хвала!..

Reply

Cancel reply

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: