Вместо АЕЦ Белене и Цанков камък, флотът трябваше да закупи корвети, а ВВС самолети Грипен

by ExtremeCentrePoint on Wednesday, 31 March, 2010 · 33 comments

in Aрмия, България, Технологии и Наука

GripenNG_01

Едно нещо може да крие зад себе си друго нещо. Банално нали? Вижте колко пари са похарчени за АЕЦ Белене и Цанков камък. В Белене милиард и нещо е потънал и няма никава полза, а в Цанков камък възвръщаемостта е +/- безкрайност. Двата проекта са глътнали около 2 милиарда евро(?) без да донесат ползи за държавата.

Сега да погледнем от друг ъгъл. Армията имаше два големи проекта – закупуване на три корвети за флота и на 16 изтребителя за ВВС. Сделките се оценяваха на около 2 милиарда т.е. горе долу толкова колкото и гьола в Белене и отрочето Цанков камък на Доган. На пръв поглед изглежда, че Белене и Цанков камък са по-добри инвестиции за държавата от военните проекти, но това въобще не е така. 2та милиарда сега са похарчени, а Белене въобще не е започнато и догановият проект е чисто престъпление с нулева икономическа ефективност.

Ако беше станало друго – армията беше получила тези пари за кораби и самолети сега налице щеше да има нова военна техника, но дори и това не е най-важното. В договора с французите за корветите имаше графа за строеж на една-две във Варна и съвместен строеж за трети страни(Грузия) + 80% офсет. Ако България беше избрала да закупи шведските изтребители Грипен, шведите предлагаха строеж на база за подръжка и 120% офсетна програма + производство на компоненти за самолетите в български заводи. И двете сделки щяха да доведат до трансфер на модерни технологии, а защо и не до възможност тихомълком да откопираме някои неща и да започнем собствено производство на компоненти както правят в Израел например.

Армията и военните технологии можеха да донесат в БГ това, което сега нямаме – високотехнологични продукти и кадри за обсужването им. И този шанс беше пропуснат.

Ето едно заглавие от онова време: Доставката на френски корвети за бойния ни флот вероятно ще излезе солено на данъкоплатците. А сега колко солено излезе на данъкоплатците гьола за шарани в Белене и догановите комисионни за Цанков камък?

Technorati Tags: ,

{ 33 comments… read them below or add one }

Benedetto March 31, 2010 at 7:00

“На пръв поглед изглежда, че Белене и Цанков камък са по-добри инвестиции за държавата от военните проекти, но това въобще не е така.”

Да се твърди такова нещо, е най-малкото некоректно. Тези два милиарда са откраднати – т.е. вложени са в АЕЦ Белене и Цанков Камък само на хартия – иначе са се превърнали в луксозни къщи и кебапчета за гласоподавателите от малцинствата.

“Армията и военните технологии можеха да донесат в БГ това, което сега нямаме – високотехнологични продукти и кадри за обсужването им. И този шанс беше пропуснат.”
Атомните технологии също биха донесли разработване на нови технологии и кадри за обслужването им. Обаче парите са изхарчени за друго.

Reply

Аспарух March 31, 2010 at 7:29

Benedetto е прав. Проблемът е че парите не са вложени действително впроектите а са откраднати. Което обяснява защо са избрани тези проекти – при изрядната документация на западните фирми няма как да се краде.
Иначе мисля че в дългосрочен план инвестицията в Белене не е грешка. От Цанков камък не виждам смисъл.

Reply

климатик March 31, 2010 at 9:22

То да бяха само тези двата проекта за които парите са откраднати, щеше да е добре, а то какво… те са поредните!

Reply

Мартин March 31, 2010 at 9:26

Статията е много точна,но трябва да се намери отговора на един съществен въпрос,а именно кой или кои имат интерес от слаба като цяло и особено в ново,високотехнологично оръжие оборудвана българска армия.България е член на ЕС и НАТО.Като такава пред нея има два основни пътя.Първият път е тя да бъде един нормален участник и в двете системи,макар и поизостанал в своето развитие.Вторият път е тя да се превърне в бреме,препъни-камък и за двете системи или казано с други думи в “троянски кон” на определени сили,стоящи извън и противостоящи и на ЕС и на НАТО.В политиката както и в медицината пътят е един;на база на симптомите се поставя точната диагноза и се назначава лечението.Вече почти 200 год.един политически вирус се е загнездил в България и със всички сили и средства не и позволява да се превърне в здрав и жизнен организъм.

Reply

Аспарух March 31, 2010 at 10:06

Веднага ти отговарям – полза от слаба и зависима България имат Турция и Русия. Крайните им цели вероятно са различни но пътят до тях е един.

Reply

Nik March 31, 2010 at 12:27

“Крайните им цели вероятно са различни..” – Аспарух
ЦЕЛИТЕ ИМ СА ЕДНАКВИ – РАЗДЕЛЯНЕТО НА БЪЛГАРИЯ ПОМЕЖДУ ИМ !!

Reply

Аспарух March 31, 2010 at 14:46

Като казах различни имах предвид че Турция най -вероятно иска присъединяване на територията на България (или поне част от нея) към Турция. Амбициите й за възстановяване на османската империя не са тайна за никого. Руснаците искат свери на влияние и България да бъде “троянския кон” прокарващ нейни амбиции в НАТО и ЕС. И пречещ им да се развиват

Reply

бай Кольо March 31, 2010 at 12:07

Нали купиха белгийски фрегати с изтекъл срок на годност. Добре поне, че не ни натресоха F-16 на старо, за да не се чудят сега как да развалят договора като за Спартан-а и хеликоптерите. Каквито сме в цивилните проекти, такива и във военните.

Reply

Мартин March 31, 2010 at 18:11

Аспарух,позволи ми да не се съглася донякъде с твоите изводи.Ти поставяш отношението на Русия и Турция към българия под един знаменател,което не е точно така.Руските амбиции са преди всичко към Проливите,а пътя към Проливите минава през България.Именно този е и основния мотив за така наречената “освободителна”война 1877/78 год.Докато ние сме руски сателит,Турция винаги винаги ще се чувства териториално застрашена.Но сега нещата са коренно различни,поне официално.България и Турция за първи път в новата история са СЪЮЗНИЦИ.Сигурна ли е Турция че ние няма да играем ролята на Троянски кон на определени геостратегически интереси застрашаващи нейната територия,тя ще има към България едни нормални добросъседски отношения.Разбира се че и там има партии изповядващи жовинистични амбиции,но да не би в България да няма такива.Да не забравяме все пак че живеем не в 19-ти,а в 21-ви век.

Reply

Константин March 31, 2010 at 21:46

Напълно съм съгласен с мнението на Мартин – нека си спомним, че напрежението между Турция и Гърция по повод претенциите на двете страни към няколко егейски острова не прерастна в по-остра фаза на конфронтация единствено защото те бяха в структурите на НАТО.
Единствено мога да възразя, че не за пръв път сме съюзници с Турция – през Първата световна война се сражаваме заедно срещу руснаците и англи-френците. Да не говорим, че от периода на Освобождението Турция нито веднъж не е проявявала агресивни намерения към нашата страна, което не може да се каже за нито един от останалите ни съседи.

Reply

Аспарух April 1, 2010 at 6:41

Не казвам че Турция ще прояви агресия. Като казвам присъединяване на български територии към Търция имам предвид косовския сценарий – автономност на част от югоизточна България и родопите, населени предимно с мюсулмани и впоследствие доброволно присъединяване към Турция.

Reply

Аспарух April 1, 2010 at 6:54

Имам чувството че всичките действия на ДПС са насочени в тази посока. Сега когато поне официално не са във властта започнаха да се появяват разни нови турски партиики, проверява се как действат институциите при провокация, правят се опите за разделяне на етнически принцип. (братята Юзеирови). Не казвам че това е поддържано от турската държава(не го и отричам), но освен официална Турция там има много фундаментални ислямисти с големи финансови възможности. Те отдавна правят опити за установяване в България и могат да създадат проблеми. А турската военна доктрина не изключва намеса на армията когато са заплашени интересите на турците дори и извън границите на самата Турция.

Reply

Иванов April 1, 2010 at 17:26

5-та колона на САЩ в действие. Лобира и хленчи, защот не сме купили Ф-е от САЩ. Защот сме кът са парите, и зощот не ги купиха и индийците, предпочетоха руските Сухой. Па не ни и требат, защот има и по-качествени. Та затуй.
А камико и Белене, че е построят. Само че с това протакана и разтакане първо требе да се позлатят, по стара болканска тродиция, па чак след туй.
ОНО ТАКА ЧЕ СТАНЕ, ПОМНЕТЕ МИ ЛАФО.

Reply

Nik April 1, 2010 at 18:34

Добре дошъл Ванка, липсваше ни !
П.С. Когато си на четвъртата водка, по-добре не пиши..

Reply

Константин April 2, 2010 at 6:44

Предлагам информация за проведени в Индия изпитания на руска военна техника: http://www.lenta.ru/news/2010/03/25/arjun/. Това става след като изгоря поръчаната от Индия руска подводница “Нарва” и бяха върнати няколко партиди недоукомплектовани МИГ-29.

Reply

Константин April 2, 2010 at 6:54

Ето тук актуална информация за проведени в Индия изпитания на руска военна техника : http://www.lenta.ru/news/2010/03/25/arjun/ Това става след като изгоря поръчаната от Индия руска подводница “Нарва”, бяха върнати няколко партиди недоукомплектовани МИГ29. И след като китайците така и получиха поръчания в Русия самолетоносач. Алжир също върна стотината доставени и оказали се дефектни МИГ29. Едничък малоумникът Чавес им остана фен.

Reply

Константин April 2, 2010 at 14:27

Що се отнася до руската военна техника в Индия: http://www.lenta.ru/news/2010/03/25/arjun/

Reply

Borislav April 8, 2010 at 20:10

Konstantine spored men Turciya vinagi e bila nai golyamata zaplaha za Balkanite i za Balgaria da ne zabravyame che sa ni klali 500 godini. Izklalisa okolo 3 miliona balgari Turcite sa nai golemite ni vragove i tryabva da se sayuzavame s vsichi koito sa sreshtu tyah nyakoi den Balgaria shte bade napadnata otnovo ot Turciya za da ni vzemat Rodopite i shte ni razmajat zashtoto nyamame savremenna armiya nito dostatachno armiya smyatatte li che samo s 16 gripena shte mojem da se protivopostavim na Turciya? Nujni sa ni pone 20 pati poveche samoleti kolko iztrebiteli ima Garciya, nad 350 . Nyama znachenie dali shte badat Gripen, F 16 ili SUKHOI 37 vajnoto e da sa moderni i mnogo na broi.

Reply

Reformed April 9, 2010 at 7:20

Бориславе,

Не се заигравай с националистическата карта.

Турция, както и България, и Гърция, са членки на NATO. Има достатъчно регулации, които да изгладят каквито и да било противоречия между кои да е две страни-съюзнички в една обща военна система, каквато е NATO.

Не на последно място, точно армията е крепител на светското в Турция и се противопоставя винаги, когато проислямистки настроения обхванат правителството на Турция (било защото е избрана проислямистка партия в управлението на държавата или по някаква причина).

Reply

Borislav April 9, 2010 at 19:25

Reformed az ne igraya s nacionalisticheski karti kakto ti smyatash tova che pripomnyam kak sme im sarbali poparata na Turciya izobshto ne e nacionalistichesko a e napalno normalno. De da imahme pone malko poveche moral kakto go imat garcite i da sme protiv Turciya vav vsichko. Tova che Turciya e v nato ne oznachava che sa ni priyateli ne zabravyai che narod koito ne pomni istoriatasi e obrechen narod. Kolko hora iztrepaha v Armenia tvoite lubimi turski priyateli v nachaloto na 20 vek a kolko hilyadi ili po tochno kolko miliona? Ako Turciya reshi da ni otkasne chast ot teritoriya nyama da go napravi sas sila a s mir, pod preteksta che turcite koito jiveyat v Balgaria iskat s referendum da se otdelyat. I tai kato v EU vsichko e vse po meko nyama da imame koi znae kakva pomosht. Zatova Garciya ima pravo tya znae kakva e istinskata politika i si darji na interesite i ne gledat da badat servilnici na zapadnyacite kato nas, a gledat sobstvenite si interesi. Bolno mi e che segashnoto balgarsko obshtestvo e tolkova zle i sam siguren che skoro shte sajelyavame jestoko.Vmesto da badesh na vsyaka manja merodiya vzemi se v race i ne davai komentari po temi v koito si slab ama mnogo slab.

Reply

Reformed April 9, 2010 at 21:50

Бориславе,

С нищо не съм подкрепял Турция, а приказките ти са силно тенденциозни. Никъде не наричам турците свои приятели, както ти ги определяш. Всеки народ трябва да помни историята си. Досега няма страна от NATO, която да е напраднала друга страна от NATO. Ако се случи такова нещо, това ще е краят на NATO като организация.

Ако обичаш, пиши на кирилица. Уважавай четящите твоите коментари, както и уважавай собствената ни писменост.

Reply

Borislav April 10, 2010 at 13:37

Klaviaturata mi ne pozvolyava da izpolzvam kirilicata zashtoto e po star model. Tova che pisha na latinica ne oznachava che ne ovajavam ostanalite koito chetat moite komentari nito oznachava che ne ovajavam sobstvenata si pismenost. Kakto kazvash dosega nyama strana chlenka na NATO koyato da e napadnala druga darjava koyato sashto e chlenka na NATO, nikoga ne e kasno. Kakvo napravi Turciya s Kipar napadnago i go smaza a sega Kipar e v EU i kakto vijdash problemat s prevzatata chast oshte ne e reshen i da ne zabravyame che Turciya e kandidat za chlenstvo v EU. Dano pone da ne gi priemat pone oshte 50-60 godini. Dobre che ima vse poveche darjavi koito sa sreshtu Turciya; darjavi kato Polsha, Germaniya, Franciya, Garciya i drugi. A otnosno vazmojen krai na NATO zabravi Turciya e nai golemiyat sayuznik na USA na Balkanite i kakto dobre znaesh :Interesa klati fesa. Tova che nyakoya silna chlenka na NATO napadne nyakoya petoklasna chlenka, naprimer Balgaria izobshto nyama da povliae koi znae kolko mnogo. Vyarnoe che shte ima malko vryava po sveta no nyama da e neshto po seriozno, vremeto shte go opravi i otnova nyama da stane nishto.

Reply

Reformed April 10, 2010 at 20:25

За решение на проблема с липсата на кирилица може да ползваш инструмента на Гугъл: http://www.google.com/transliterate/ . От падащото меню вместо Hindi избираш Russian и каквото пишеш – излиза на кирилица.

Аз също не съм съгласен Турция да влиза в ЕС. Ако Турция влезе в ЕС, ислямът ще превземе секуларизирания ЕС, на когото липсва твърдината на християнската вяра, която е оформила Западна Европа като цивилизация и за чийто наследник се обявява ЕС.

Но това не значи, че трябва да разделяме хората на расов/етнически принцип.

Reply

Borislav April 11, 2010 at 15:49

Blagodarya za informaciyata shte se opitam da ya razucha i ot sega na tatak da pisha na kirilica. Otnosno islyamat: islyamskata religiya prevzema zapada zashtoto toi i se dava, ako ne se dopuskat v structurite na EU kakto te ne dopuskat zapadnite vliyaniya shte im se srejat krilete i nyama da mogat da si prokarat agresivnata politika. Spored men na EU ne mu lipsavat poznaniya za islyama kakto ne im lipsvat hristiyanskita tvardina tova koeto go pravyat e zashtoto imat interesi, interesi koito gi vodyat vse poveche kam razruha. Sega e mnogo na moda da se govori za choveshkite prava i che vsichki kulturi imat pravo na glas v savremenniyat svyat. TOVA NE E TAKA! Musulmanite sa dokazali ot minalite stoletiya che sa kraino agresivni, kadeto e stapil musulmanin tam ima i problemi i to mnogo golemi. Kakvo stana s Kosovo osnovite sa mu na religiozzniyat problem. Za tyah nevernicite trybva da badat zaklani i svetat da stane musulmanski. Vyarno e che Miloshevich prekali no tova ne oznachava che trybva Kosovo da bade otkasnat. Kato tolkova mnogo sa mirni i dobri musulmanite zashto ne se iznesoha v Albania? Sashtoto ili podobno ognishte se zarajda v Rodopite ne e sashtiyat scenarrii no shte ima sashtiyat rezultat. Kak te mogat da ni kolyat po etnicheski principi kakto pravyat v Indonesia a nie tryabva da gi gledame i da kazvame che sme savremenni evropeiici koito otkazvat nasilieto. Sega ne kazvaite che sam radikalen nacionalist samo zashtoto ne ponasyam musulmanskata gledna tochka na sveta.

Reply

Anonymous January 11, 2011 at 5:33

Някой може ли да ми каже какво стана? Най сетне купихме ли самолетите Грипен и френските кораби?

Reply

Иван January 11, 2011 at 9:12

Не

Reply

nelzevul January 11, 2011 at 22:43

“В договора с французите за корветите имаше графа за строеж на една-две във Варна и”

По една много голяма случайност точно тогава, когато се чуваше за този договор, аз работех във варненската корабостроителница. Тогава си обсъждахме с колегите това и се оказа, че няма такава ненормална държава, дето ще плати един милиард за кораби, а ще си гиправи сама. Поради тази причина прогнозирахме, че не може да стане тази сделка.

Reply

Иван January 23, 2011 at 14:28

Значи става въпрос за лиценза, технологиите и построяването на 4 бр. кораба. Сумите не са уточнени – от 700 000 000 до 1 000 000 000. Получаваме и правото да продаваме на др. страни. И то само ние. Това е доста добър потенциал за една страна. Но България се съмнявам да може да го реализира, тъй като няма как да се пребори за пазар. А иначе е ясно, че ако купим 4 кораба, които се строят серийно някъде ще излезе много по-малко пари. От тази сделка има смисъл ако може после да се продадат няколко кораба навън.

Reply

Anonymous January 12, 2011 at 3:45

Нашите безродни политици гледат да окрадат колкото се може повече пари от държавата, затова и нищо не стана с новите корвети и с Грипен. Щеше да е много по изгодно ако бяха купили лицензи от някаде и сами да конструират военните кораби. Варненската и бургаската корабостроителница са достатъчно подготвени и капацитирани за извършването на такъв проект. Колко работни места щяха да се отворят отделно щяхме да развием военната си индустрия.
Сегашното състояние на българската армия е просто плачевно нито ВВС имат самолети, нито ВМС имат кораби, нито СВ имат съвременни машини. Благодарение на НАТО Турция още не ни е нападнала, до 2014 г нашата армия ще е само 26 000-дна, с много малко танкове, изтребители, кораби и т.н. Изобщо ще сме мишена за всеки който реши да ни нападне.

Reply

Иван January 24, 2011 at 9:11

>Щеше да е много по изгодно ако бяха купили лицензи от някаде и сами да конструират военните кораби.<
Никога не са правили такива кораби. Сами няма да се справят. Трябва помощ от вън.

Reply

Anonymous January 23, 2011 at 22:28

Може да продаваме кораби на Украйна, на Грузия и на Румъния.
4 курвета GOWDIN са много малко за нашият флот, нужни са ни поне 10 курвета GOWDIN.

Reply

Иван January 24, 2011 at 9:42

Те румънците пък като се съгласят. Ако погледнеш имат доста добри фрегати тяхно производство. И ескадрен миноносец!

Reply

Anonymous July 1, 2017 at 23:50

Кой е по добрият варянт за българските ВВС, Грипен или Ф-16?

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: