Дилемата на Израел за Иран може да доведе до създаване на атомна бомба в Турция

by ExtremeCentrePoint on Wednesday, 13 January, 2010 · 36 comments

in Близък изток, Ирак и Иран, Тенденции

Автор: Сами Коен, Директор на Института за международни проучвания в Париж
Превод със съкращения: Борис Крантов за ExtremeCentrePoint. Моля при цитиране на откъси от статията да се оказва оригиналния източник на български език.

iran

При преговорите между представители на Иран и страните от групата “5 +1 ” (САЩ, Русия, Франция, Китай, Великобритания и Германия) по иранския ядрен проблем, остава основния въпрос: Какво ще прави Израел, ако тези дискусии и прилагането на всички възможни санкции, не принудят Иран да се откаже от програмата си?

Ще стартират ли израелските F-15 и F-16 да атакуват иранските съоръжения? Ще приложи ли Израел „доктрината Бегин”, която забранява на страна от Близкия изток да придобие ядрен капацитет за унищожаване, който заплашва съществуването му? Тази доктрина е приложена за първи път на 7 юни  1981 с унищожаването на иракския  Озирак, след това през септември 2007 г., когато Израел  унищожи сирийски атомен проект за електроцентрала предоставена от Северна Корея.

В деня на възпоменание на Холокоста, 21 април 2009, израелският премиер потвърди ангажимента си стриктно да прилага тази доктрина: “Ние няма да позволим на тези, които отричат Холокоста да извършат втори.” Натаняху не попадна ли в капан с тази дискусия? Нищо не е толкова сигурно. За първи път в своето съществуване, Израел може да стигне до извода, че доктрината Бегин” има повече недостатъци отколкото предимства и че присъединяването на Иран към клуба на ядрените сили е необходимо зло.

Зад официалната израелска позиция се крият съмнения и колебания, а една нова визия печели все повече привърженици и променя  нагласите в Израел. Три основни фактора обясняват това развитие:

1. Възприемането на “иранската заплаха”. От дълго време две тречения се конкурират. Едното вярва в желанието на иранския режим да унищожи Израел. Коктейлът от религиозен фундаментализъм, притежаването на ядрени оръжия и политически демонстрираната враждебност към Израел кара привържениците му да считат, че “иранската заплаха” е от особено значение.

Но тази гледна точка е все по-често атакувана в медиите  в полза на един “по-рационален” стратегически сценарии. Въпреки че привържениците на този по-умерен сценарии са също силно критични по отношение на изказванията на  Махмуд Ахмадинеджад за Холокоста, те не вярват, че Иран представлява “екзистенциална заплаха” за Израел. Те критикуват официалната позиция на държавата и гледат на нея като контрапродуктивна теория, която притеснява евреите вместо да ги успокои. Министърът на отбраната Ехуд Барак, който е най-изявеният представител на това ново стратегическото мислене, се разграничи от песимистичния тон на министър-председателя, казвайки в средата на септември 2009 година: “Иран не е заплаха за съществуването на Израел”.

Всъщност, повечето експерти в Израел не вярват, че Иран ще поеме риска да бъде унищожен от ответен израелски ядрен удар знаейки, че Израел разполага със средства за отговор, включително и чрез неговите ракети с ядрен заряд инсталирани на подводници. За тях Иран е страна, която “набира скорост” и нейното влияние видимо нараства в Близкия изток.  Те считат, че иранците са интелигентни и рационални хора, които много добре са изиграли козовете си на международната сцена. Основният политически проект на Иран не е директното унищожаване на Израел. Иранските лидери разбират, че настоящият баланс на силите не позволява това. Тяхната амбиция е да  разширяват влиянието си в мюсюлманския свят.

В словесните атаки от страна на Иран срещу Израел, със сигурност се съдържа елемент на “откровенност”, но тяхна основна цел е да отклонят вниманието и да приспят бдителността на арабските страни прокарвайки тезата, че иранската ядрена програма е насочена единствено срещу Израел. Тази стратегия изглежда  работи, тъй като до момента не се забелязват признаци за изграждане на арабска коалиция срещу ядрената хегемония на Иран.

В тези нови израелски анализи, които за сега не могат да бъдат публикувани, липсва каквото и да е самозалъгване. Към Иран трябва да се подхожда с повишено внимание по няколко причини. На първо място едно изненадващо иранско нападение срещу Израел не може да бъде напълно изключено, дори ако вероятността е много ниска. След това фактът, че Израел губи в перспектива  ядрения си монопол в Близкия изток само по себе си би било равнозначно на политическо и военно земетресение. Това би навредило на господстващо положение на Израел в региона и би отслабило превантивната му роля. Загубата на надмощие ще принуди страната да преосмисли политическите си доктрини.

2. В същото време ядрен Иран ще  засили влиянието си в Близкия Изток и директно ще заплаши умерените сунитски режими като Саудитска Арабия и по-специално Йордания и Египет. Това вероятно е една от най-големите опасности за израелските лидери. Най-големият кошмар ще бъде ако Израел се окаже заобиколен от фундаменталистки режими, враждебни на съществуването му. От друга страна, ядрен Иран ще създаде атомна надпревара във въоръжаването в Близкия изток. Други страни като Египет и Турция, ще бъдат изкушени да последват примера на Иран. Освен това, ядрен Иран би увеличил риска от разпространение на ядрени материали в ръцете на терористични групи.

Има и друг проблем.  Всички цивилни и военни експерти са съгласни, че Иран не е Ирак. Ефектът от изненадваща атака по въздуха не може да ги изненада. Озирак беше лесна мишена. Иранските инсталации са разпръснати и дълбоко вкопани в земята. Някои от заводите за обогатяване напълно могат да се изплъзнат от вниманието на разузнавателните служби, което се потвърждава от разкрития на 24 септември  нов ядрен обект край Кум.

Има съмнения и за способността на военновъздушните сили да унищожат ядрените съоръжения на Иран с един удар. Много пасажи могат да бъдат необходими с произтичащите от това рискове особено за пилотите. Атака с използването на израелски балистични ракети не е изключена, но това не се възприема като панацея – те са по-неточни от самолетите, както е отбелязано в доклада на Центъра за стратегически и Международни изследвания, Вашингтон, 14 март 2009 година.
Във всеки случай, една атака, която ще се окаже частичен успех би навредила на имиджа на Военновъздушните сили на Израел и на така пропагандираната им способност да “удрят врага когато и да е и където и да е” . Подобен непълноценен въздушен удар ще засили решимостта на иранските лидери да продължат проектирането на ядрено оръжие до завършването му. В най-добрия случай, Израел ще получи отсрочка от две до три години, но ще се изправи пред ответни операции от страна на Иран и неговите съюзници, “Хизбула”, под формата на конвенционални ракетни и терористични атаки. Тчахал не крие, че му липсват възможности, за да се справи с дъжд от ракети Катюша или Град.

3. Позицията на Съединените щати. Дълго време израелските лидери се надяваха, че Джордж У. Буш ще се противопостави с всички възможни средства, включително военни, на ядрен Иран и че ако САЩ решат да не атакуват Иран, то поне няма да са против това да направи Израел като му осигурят цялата възможна подкрепа. Тези две надежди безвъзвратно се изпариха.                                                                      

Страхувайки се от ирански отпор срещу бази на САЩ в Близкия Изток (особено в Ирак), усложнения в борбата срещу тероризма в Афганистан, Джордж У. Буш отказа в края на своя мандат да вземе подобно решение и не даде зелена светлина на Израел като не позволи на израелските самолети да прелетят над северната част на Ирак за да атакуват Иран. Той се съгласи, обаче, да укрепи противоракетната отбрана на Израел с доставката на нов радар Joint Tactical Air Ground Surveillance (JTAGS), който беше инсталиран в Негев и активиран с помощта на американски специалисти.

Израелските лидери са се убеди, че Барак Обама е още по-враждебно настроен от своя предшественик към военна операция срещу Иран . Желанието му да започне диалог с Иран подразни израелската политическа класа и те се притесниха, че ще бъдат поставени пред свършен факт. Американо-израелски отношения никога не са били толкова влошени след края на войната в Персийския залив през 1991 г., когато баща на президента Буш принуди израелското правителство да участва в преговорите в Мадрид където беше наложено замразяване на колонизацията.

Въпросът е дали израелското правителство може да се реши да извърши нападение без предизвестие, дори и срещу мнението на Съединените щати. Малко вероятно е такова решение да бъде взето. То би създало много сериозна криза със Съединените щати и би могло да попречи на стратегическо сътрудничество, което е от съществено значение за Израел. В случай на придобиване от Иран на статута на ядрена държава, добрите връзки със САЩ ще играят много важна роля. Съединените щати биха могли да увеличат помощта си, за изграждане на израелската противоракетна отбрана и дори да разширят своята ядрената доктрина, заявявайки, че всяка атомна атака срещу Израел ще предизвика американски непропорционален отговор.

За сега все още е официална  „доктрината Бегин” и тезата за „екзистенциалната иранска заплаха”. В момента Израел няма друг изход освен да подържа тази позиция. Отказването от нея би лишило Барак Обама от най-важния механизъм за натиск върху Иран.

Попадна ли израелското правителсво в собствения си капан? До каква степен изявленията за рисковете от нов Холокост обвързват израелския министър-председател? Ако САЩ не успее да спечели отстъпки от Техеран, то шефът на израелското правителство не може да си позволи да не нападне Иран без да подрони доверието в израелските заявления. В същото време , тези заплахи в ни най-малка степен не впечатляват иранското ръководство. Те знаят, че не е за първи път Израел да заплашва и в същото време да не предприема нищо.

Няколко водещи експерти вече се опитват да си представят бъдещето. Как може Израел да се реорганизира в случай, че ядрен Иран стане реалност? Какво трябва да се направи? Как да се защити населението? Отговорите не са очевидни.
Решението е трудно, но идеята вече витае във въздуха. Създаването на защитени територии, които ще осигурят оцеляването на евреите и в същото време увеличаване на капацитета за ответен ядрен удар ли е решението? На пръв поглед това изглежда неизбежно. Откриване на диалог, макар и непряко с иранците, подобен на този, която съществува между Съветския съюз и Съединените щати по време на Студената война, за да се избегнат недоразумения и риска от случайно изстрелване на ядрена ракета? Това изглежда сложно за изпълнение, но като вариант е също неизбежно.

За Израел, кое е по-малкото зло: ядрен Иран или война срещу тази страна? В бомба или бомбардировка? Дилемата остава.

{ 34 comments… read them below or add one }

Reformed January 13, 2010 at 10:50

Според мен ще изпратят агенти на Мосад да проучат къде се намират съответните структури, ще ги маркират по подходящ начин, и след това авиацията ще нанесе удар. А подготовката (проучването и внедряването на агентите).

А може би гледам много филми тип “007”. Но пък израелската държава неведнъж е показвала, че не се притеснява от твърда игра един срещу всички. Включително да заобиколи и САЩ, когато имат разминаване в мненията си.

Reply

Reformed January 13, 2010 at 14:28

А подготовката (проучването и внедряването на агентите) ще отнеме може би известно време – до 48 месеца.

Reply

Nik January 13, 2010 at 11:56

Kазано беше вече мъдро: Да, лошо е да се удари по ядрените инсталации на Иран,
но няма по-лошо от Иран с ядрено оръжие.
Защото такова оръжие в ръцете на ислямски фанатици – работата понамирисва на
световна война с трагични за човечеството последици.
Ще тежи на съвестта и отговорността на Америка ако позволи на Иран да развие ядрен арсенал.
Но, с президент като Барак Хюсеин Обама, струва ми се няма да успеят да възпрат неистовите усилия на Иран.
И тогава кой да го направи ?? Кой друг ако не този, на който цинично е казано в лицето, че ще бъде заличен от картата на земята.

Reply

Спиридон January 13, 2010 at 13:46

Лоша комбинация – Иран на крачка от бомбата, а в Белата къща Барак Хюсеин. Никогаш по-преди не е било толку на ебем страна.

Reply

Най-добре е Иран да бъде оставен да направи АБ January 13, 2010 at 14:55

Очевидно нещата са по-сложни отколкото изглежда на пръв поглед. Голямата въпросителна е Турция. Никой не знае как ще реагира Ердоган. Той вече заяви, че не желае израелска атака срещу Иран. Следва въпроса – Турция не подпомага ли индиректно иранската ядрена програма с цел по-късен трансвер на технологии за създаване в ускорени срокове на турска атомна бомба? Да си припомни, че това не би било прецедент. През 70те години Израел използва южноафриканската ядрена програма, участва скрито в нея и се сдоби с атомна бомба, която по-късно беше тествана от Южна Африка в Тихия океан. След това ЮАР се отказа от ядреното оръжие, но запази между 4-6 ядрени заряда, които все още се съхраняват. Израел продължи да развива програмата си и както виждаме от статията става вече въпрос за увеличаване на ядрения им капацитет. Предполага се, че в момента Израел разполага с най-малко 200 атомни бомби, част от които са на немски дизелови подводници специално пригодени за целта. Най-малко една от тези подводници е винаги в открито море.

Така че в момента балансът на силите в Близкия изток е силно нарушен в полза на Израел. Съвсем нормално е страни като Иран и Турция да се мъчат да го възстановят поне частично. Към тях спокойно можем да прибавим и Сирия, а Египет се държи на косъм само благодарение на жестоката диктатура.

И според мен положението не е никак добро. Иран задължително ще успее да произведе бомба. Все пак това оръжие е на 65 години и в производството му няма голeми тайни.

Съгласен съм също с автора на статията, че няма нищо по-малко сигурно от успех на евентуална въздушна операция. Вече е сигурно, че част от заводите не могат да бъдат разрушени. Една атака срещу Иран ще му даде повод да излезе от договора за неразпостранение на ядреното оръжие и да започне ускорено производство на АБ с оправдание, че е бил нападнат от Израел. И това ще бъде вярно. Иран ще бъде жертвата, а Израел агресора. Така е по международните закони. По същия начин и Русия нападна Грузия.

Reply

Reformed January 13, 2010 at 15:11

@ Най-добре е Иран да бъде оставен да направи АБ

Като оставим Иран да направи АБ, колко време ще е нужно на Ал Кайда да открадне една АБ? А какво ще прави Ал Кайда с АБ всеки може да си представи.

Reply

Ето и още нещо съвсем свежо: January 13, 2010 at 15:09

Турция ще изтегли посланика си в Израел, ако кризата в отношенията им, породена от резервираното отношение към дипломата от израелски представители не бъде разрешена до тази вечер, заяви турският президент Абдулах Гюл, цитиран от Анадолската агенция. “Даден беше срок (на Израел) до тази вечер. Ако те не поправят (грешката), нашият посланик ще се върне с първи самолет”, заяви турският президент пред журналисти. Анкара определи като “незадоволителна” израелската декларация, в която се изразява съжаление за отношението към турския посланик в Тел Авив заради турски сериал, смятан за антисемитски. “Ние смятаме израелската декларация за незадоволителна“, съобщиха пред Анадолската агенция представители на турското външно министерство, пожелали да останат анонимни. Вчера Турция поиска извинения от Израел за отношението предишния ден към турския посланик в Израел, който беше унижен публично от заместник министъра на външните работи Дани Аялон. Той отказа да стисне ръката му и го накара да чака дълго в коридора преди да го приеме. /АФП

Reply

@ Reformed / Въпросът въобще не е January 13, 2010 at 15:17

дали да оставим Иран да направи или не атомна бомба, а дали окончателно можем да му попречим. Ако наисти става въпрос за отлагане с 2-3 години и в същото време понасяне на всички негативи от нападението срещу Иран то тогава каква е ползата?

Далеч по-разумна ми се струва идеята да се установи състояние на Близкоизточна студена война с дългосрочна цел икономически провал на Иран по сценария на СССР.

Reply

Reformed January 13, 2010 at 16:25

Горе числото 48 трябва да е 24 – т.е. 2 години.

Цитат:Далеч по-разумна ми се струва идеята да се установи състояние на Близкоизточна студена война с дългосрочна цел икономически провал на Иран по сценария на СССР.

Отговор: Да, само че Иран не е СССР. Иран е ислямска република. Ако и СССР да са имали самоконтрол (и той да е позволявал да се развие дългосрочна стратегия за отслабване чрез студена война), то самоконтролът при ислямистите е много по-нисък точно заради религията им. Те вярват че ще ти пуснат АБ, а пък това, че и те ще умрат не ги притеснява особено – ще отидат в мохамеданския си рай, умрели в джихад с неверниците християни и юдеи.

Дори самият Иран да не го направи, е много вероятно да се опитат да го направят Ал Кайда – а че Ал Кайда стига да могат да го направят и че няма да се поколебаят – доказателство е най-пресният случай с нигериеца със запалителното вещество до слабините в американския самолет.

Reply

Reformed January 13, 2010 at 15:17

Сефте Израел да е в обтегнати отношения. Те там и в дискотеките ходят с автоматите си.

(Турцизмът е съзнателен. На български път е иронично “За пръв път”).

Reply

Недей да говориш така. January 13, 2010 at 15:20

На евреите не им харесва ходенето на дискотека с автомати. Те са принудени да го правят, но не им харесва.

Reply

Reformed January 13, 2010 at 16:13

@ Недей да говориш така.

Също не им харесва и да са в обтегнати отношения, но им се налага. Не съм казвал, че им харесва да ходят с автоматите.

Reply

Наистина, не си го казал January 13, 2010 at 16:27

, но ходенето с автомат на дискотека е резултат от обтегнатите отношения. Нали знаеш?/ на чужд гръб и сто тояги са малко.

Reply

Reformed January 13, 2010 at 16:30

ходенето с автомат на дискотека е резултат от обтегнатите отношения

Ами нали и аз това казвам.

Reply

Така е, но тези обтегнатати January 13, 2010 at 17:09

отнешения едва ли ще се подобрят ако Израел бомбардира Иран. По-скоро обратното. Евреите искат да живеят в мир или поне в Студена война. Това ще им позволи да продължат да строят страната си и в същото време да наблюдават враговете си. Евентуална операция срещу Иран ще погребе напълно идеята за стабилност в региона.

Както казах по горе, атаката срещу Иран ще е на 100% агресия на независима държава подобно на руската агресия срещу Грузия. Международното право е категорично в случая. Но да кажем, че това не е болка за умиране. Далеч по-тревожни са съмненията, че евентуално нападение няма да попречи на иранската ядрена програма и ще катализира създаване на турско/ирано/сирийски блок насочен срещу Израел.

Reply

Reformed January 13, 2010 at 18:07

атаката срещу Иран ще е на 100% агресия на независима държава подобно на руската агресия срещу Грузия

Напълно съм съгласен, че е 100% нарушаване на границите на независима държава. Въпреки това трябва да се има предвид, че:

1) Израел официално пред целия свят е обявил „доктрината Бегин” и всеки в района трябва да се съобразява с това. Това официално обявяване на доктрината означава също така че и никой от Великите сили няма да попречи на Израел да изпълни, ако реши, доктрината си. Разбира се, имам предвид най-вече САЩ. САЩ ще изпратят официална нота до Израел, ще се посърдят официално, но неофициално ще има мълчаливо съгласие.

2) Става дума за ядрено оръжие. САЩ няма да имат нищо против да използват Израел да свършат мръсната работа, без да има самите те да се намесват.

От друга страна наистина, ако атаката не успее на 100% да унищожи ядрените инсталации на Иран, това само ще озлоби народа на Иран, както и останалите съседи на Израел и те също могат да тръгнат по пътя на създаване на АБ. По тази причина евентуалното нападение от страна на Израел трябва да бъде бързо и цялостно. Ако не успее да бъде такова, вероятно ще се случи точно това, от което всички се опасяват.

Да разгледаме случая на студена война. Както в по-горен коментар казах, според мен няма такова нещо като студена война с ислямска република, или ислямска групировка. Какво, според тебе, ще попречи на някой джихадист да подкара джипа си с уранова бомба отзад и да я взриви на границата с Израел – даже няма нужда да е в Израел, поради специфичността на оръжието. Всеки ислямист с кеф (още един преднамерен турцизъм) и усмивка на лице ще умре с ядрена бомба в багажника.

Ал Кайда най-много ще се зарадва на безплатните АБ. Има цял свят за поразяване с тях.

Можеш ли да ми обясниш точно как виждаш да се проведе студената война с ислямистите?

Reply

Добре де, January 14, 2010 at 9:28

ами ако Иран обяви “доктрината Ахмадинеджад” според която никоя държава от Близкия изток няма право да притежава ядрено оръжие и ако има такава, Иран ще приложи всички мерки за да се защити, трябва ли Израел да се съобразява с нея? А единствения полезен ход в случая е преговори.

Reply

Reformed January 14, 2010 at 10:11

Виждам, че бягаш от зададения въпрос Можеш ли да ми обясниш точно как виждаш да се проведе студената война с ислямистите?. Предполагам, че бягаш, защото нямаш отговор, или не желаеш да признаеш логичността на моя.

ами ако Иран обяви “доктрината Ахмадинеджад” според която никоя държава от Близкия изток няма право да притежава ядрено оръжие и ако има такава, Иран ще приложи всички мерки за да се защити, трябва ли Израел да се съобразява с нея?

Както сам виждаш, Иран не се съобразява с доктрината на Израел. А ако Иран е в състояние да проникне в Израел по реципрочния описан от мене начин по-горе, дали не би го направил? Просто Иран няма ресурс да го направи, а не че не им се иска.

А единствения полезен ход в случая е преговори.

Докато преговорите си текат, Иран ще продължава да печели време да продължава работата над оръжието.

Както казах и преди, най-успешната стратегия би била саботаж на ядрените инсталации на Иран от страна на Израел, чрез агенти на Мосад. Ако те могат да унищожат инсталациите без намесата на израелската авиация (за да няма официално нарушаване суверинитета на Иран) – още по-добре, всичко ще приключи като тайна операция. Нещо като сценария в следната новина: Иран обвини САЩ и Израел за убийството на ядрен физик в Техеран

Reply

Добре де, January 14, 2010 at 11:17

по тази логика е най-добре да пратят МОСАД да очистят Ахмадинеджад. Дори и без официално нарушаване на суверенитета, подобни действия, както и случая с увеличената смъртност при иранските ядрени физици, изобщо не допринасят за мирния процес, а точно обратното.

Reply

Reformed January 14, 2010 at 11:47

по тази логика е най-добре да пратят МОСАД да очистят Ахмадинеджад.

Това е твоята логика.

Ахмадинеджад е политическо лице. Тук говорим само за отнемане на технологията (и то – по възможност без жертви нито от едната, нито от другата страна – т.е. чисто), а не за политически убийства.

Reply

Добре де, January 14, 2010 at 14:04

беше просто пример : ) МОСАД може и да работи по твоята теза. За последните 2-3 години един ирански ядрен физик изчезна, един загина при взрив с газ, а третият от вчера- при бомбен атентат. Не, че няма съмнения и други заподозрени, но тези към които е изпратено посланието го разбират достатъчно добре. Веднага изплува и споменът за конструктора на Супероръдието на Саддам- Джералд Бул, застрелян уж не е ясно от кого, ама всички знаят. Та моята логика е, че тези методи не водят до нищо добро. Само нагнетяват напрежение, което ако се продължава по този начин ще избие нанякъде. С нищо не допринасят за това, към което трябва всички да се стремят- към Мирния процес.

Reply

Reformed January 14, 2010 at 14:31

Истинският мирен процес може да се осъществи, когато Иран не произвежда уран. Това целят и преговорите между представители на Иран и страните от групата “5 +1 ” (САЩ, Русия, Франция, Китай, Великобритания и Германия), като преговарят с цел Иран да се откаже от програмата си. С други думи, представителите на най-развитите и най-влиятелните страни също не желаят Иран да произвежда уран.

Ако Иран не се откаже доброволно, то Израел ще го накара да се откаже принудително. Технически, по описания от мене начин и не по кървавия начин, описан от теб.

Reply

Месершмит 109Г January 14, 2010 at 16:13

“Истинският мирен процес може да се осъществи, когато Иран не произвежда уран.”

Това е несериозно. Преди тридесет години Иран не произвеждаше уран и мир нямаше, нито “истински” мирен процес. Проблемите на Близкия изток не са в производството на уран, а съвсем други.

Reply

Reformed January 14, 2010 at 16:25

Това е несериозно

По-скоро е несериозно твоето отношение към обсъжданата тема.

В тази тема конкретно обсъждаме притежаването на уран от страна на Иран и дали трябва или не трябва тази страна да притежава тази технология; както и за какво би я използвала тя, или близките по вероизповедание терористични групи.

Ясно е, че проблемите на Близкия Изток не са в самото производство на уран. Но ако Иран притежава уран, някои хора биха се изкушили да се опитат да решат тези проблеми по доста брутален начин.

Reply

Добре де, January 14, 2010 at 17:00

а не ти ли прави впечатление , че групата 5+1 до една са ядрени държави. Прибави и Израел. Кой би трябвало да се чувства застрашен при това положение? Още повече, че Иран официално декларира, че ядрената му програма е за производство на енергия и няма нищо против да ги инспектират каквито щат наблюдатели. А това, че някои хора биха се изкушили по брутален начин- важи за всички ядрени държави. Даже вече имаме изкушили се, а на тях никой нищо не забранява, даже нещо повече- имат най-големия ядрен запас. И за да има действително мирен процес, той не трябва да се налага под заплахите със санкции или директно с военни действия-държавите трябва да седнат на масата като равноправни. В противен случай се оказва, че мирния процес не е чак толкова мирен, защото на практика бива наложен от по-силния.

Reply

Reformed January 14, 2010 at 18:18

а не ти ли прави впечатление , че групата 5+1 до една са ядрени държави. Прибави и Израел. Кой би трябвало да се чувства застрашен при това положение?

Всички от споменатите държави, включително и Израел, са доказали самоконтрола си (дори Русия!), докато има твърде много причини (най-голямата от които, според мен, е придържането към исляма и всички произтичащи от това неща – джихад, евентуална поддръжка на ислямски терористични групи и т.н.) да не се вярва на обещанията на Иран, че ядрената му програма е за производство на енергия.

Задавам риторичен въпрос: Защо нашата страна, България, никой не е инспектира? Защото познават технологията на нашата АЕЦ, а също така ни имат и някаква степен на доверие, че можем да си опазим сами централата.

И за да има действително мирен процес, той не трябва да се налага под заплахите със санкции или директно с военни действия-държавите трябва да седнат на масата като равноправни.
Санкции или директно военни действия би имало, защото, както казах по-горе, няма доверие спрямо Иран. Вероятно на Иран е представена схема да получава енергия по неядрен начин (както на нас ни бяха предложени компенсации за затварянето на 3-ти и 4-ти блок на АЕЦ Козлодуй (тук не обсъждам дали трябваше да бъдат затваряни или не.)) След като Иран вероятно е отказал, е логично да се стигне до извода, че Иран търси нещо друго с тази ядрена програма, различно от само добиване на енергия, а именно – производство на АБ.

В противен случай се оказва, че мирния процес не е чак толкова мирен, защото на практика бива наложен от по-силния.

Мирът винаги се налага от по-силния. Лично аз предпочитам това да са САЩ и компания, отколкото Иран.

Reply

Добре де, January 14, 2010 at 20:04

вярно, че 5+1 са доказали самоконтрола си. Но как да го докаже и Иран, като не му се дава възможност? И какво да правим със Сев. Корея- без да са доказали никакъв самоконтрол си гърмят А-бомбите без да се съобразяват с никого. И интересното е, че точно сега и точно те протегнаха ръка за мир със Ю. Корея. Колкото и да е невероятно, на практика АБ е гарант за мир, а не за война. Иначе, естествено и аз не искам да се налага Иран, но сме видели и мира на САЩ и компания.

Reply

Reformed January 14, 2010 at 20:18

Северна Корея е затворена система и няма вземане-даване с терористи.

Колкото и да е невероятно, на практика АБ е гарант за мир, а не за война
И Нобел, като е изнамерил динамита, е бил дотолкова удивен от мощта му, че и той си е мислел същото за него, каквото ти казваш за АБ.

В момента световната борба не е между световните ядрени сили, а срещу тероризма. Точно това е основната причина Иран да бъде толкова настоятелно убеждаван да не разработва такава програма – за да не попадне тази технология и продуктите й в терористични ръце. Иран е ислямска република, основните терористи в световен мащаб са ислямисти.

Иначе, естествено и аз не искам да се налага Иран, но сме видели и мира на САЩ и компания.
Ако не ти харесва мира на САЩ и компания, трябва да се наредиш на опашка за билет – за Иванов събираме пари за ККП /Кит. компартия/, за някой друг (забравих му името) събираме за Русия (май за там беше), а ти закъде искаш?

Reply

Anonymous January 14, 2010 at 22:46

Мирът на САЩ и компания не е лош. Най-малкото е познат и не се очакват изненади от него. Винаги е добре и по-здравословно да си имаш работа с предвидими неща като например … пакс америка ;-) .

Но този комфортен за нас американски мир го клатят. Клатят го едновременно и Иран и Израел, но докато върху Израел може да се оказва известен натиск и влияние, то върху Иран е много трудно. Аз съм сигурен, че Иран в крайна сметка ще произведе атомна бомба. Струва ми се също, че това няма да навреди на ситуацията в Близкия изток, а точно обратното – ще я подобри.

Reply

Reformed January 14, 2010 at 23:44

Аз съм сигурен, че Иран в крайна сметка ще произведе атомна бомба.
The later, the better! :)

Reply

Nik January 14, 2010 at 23:46

Може да ви прозвучи не много хуманно, но аз най се утешавам като чуя “добри” новини за бомбен атентат, взрив с газ, изчезване и т.н. Жал ми е за хорицата, сигурно все кадърни люде, кой завършил на запад, кой специализирал в “съюза”……
Ама би трябвало като се захванат с тая работа да са чули, че израелските служби са едни от най-добрите (ако не и най-добри) и хич не си поплюват, маса народ “изпопиляха” по света – защото става въпрос дали държавата им въобще да я има, или не !!
Имам и една друга малка утеха – опозицията в Иран. На тия хора се възхищавам – да противостоиш на такъв свиреп режим се иска “дупе” (така казват в мойто село).
Имам двама приятели иранци – бегълци, получили политическо убежище в европейска страна, с ликвидирани почти всички членове на семействата им за опозиционна дейност.
Като слушам страховитите им разкази и какво са преживели, често се питам – кога ще ги стигнем иранците ?????

Reply

Reformed January 15, 2010 at 2:08

Леко се отклоняваме от темата, но да попитам: кое точно искаш да им стигнем на иранската опозиция?

Reply

Anonymous January 15, 2010 at 19:59

Имам предвид противниците на режима в Иран -смелостта, решителността, ясното съзнание какво ги чака – всичко това, което липсваше на българската опозиция на времето, когато съществуваха реални условия да променят необратимо нещата,
за да сме сега една нормална европейска страна с приличен ( и отгоре) жизнен стандарт.
Но, действително се отклонявам малко от темата, сори, но все пак не изключвайте възможността нещата в Иран да се променят към добро по този път.

Reply

Панаил Шифров July 23, 2010 at 18:56

Какъвто и да е удар срещу Иран (който е съюзник с Русия, Сирия, Северна Кореа и Ливан), ще поведе “Трета Световна Война” в Азия. Въпросните режими (без Русия вероятно), ще изсипят събираното оръжие през всичките тези години, защото тези режими от години се подготвят от широкомащабна война в региона наричащи я “последната”…

Тезата, че САЩ се страхуват от военен удар срещу Иран е лъжа и пропаганда. Сащ в момента са заобиколили Иран със своите военни бази. Америка се опитва да “завладее” петрола на Иран още от годините на Ислямската Революция, когато новия режим национализира петрола и гони петролни “гиганти” като Бритиш Петролиум и Стандарт Ойл от страната си.

Да не говорим какво би станало при евентуален удар върху Иран и можем само да гадаем за причината, която ще е ключа към започването на този конфликт. Опасенията на експерти са, че в момента на атака петрола ще се качи до 400 долара за барел (по лош сценарий е Иран да удари кораби и рафинерии в залива…), което мигновенно ще срине пазарите, световната икономика, долара и това заедно със подобна война изток-а, мигновенно ще доведе света до нещо много опасно като ядрена война !

Ядрена война ? Да.. Израел е територия колкото областа на Варна в която живеят 8 милиона евреи. При нападение от 3 фронта които са Сирия, Ливан и Иран, Израел няма как да спечели подобна битка без използването на не-конвенционално оръжие като атомната бомба, химическо оръжие изливано със самолети и тн.

Цялата ситуация е НЕИЗБЕЖНА и това което написах е рамката на това което следва !

Reply

Leave a Comment

{ 2 trackbacks }

Previous post:

Next post: