BMW 520d e по-икономичен от Toyota Prius

by on Friday, 2 May, 2008 · 15 comments

in Технологии и Наука

The Sunday Times организира тест и резултатът не е неочакван. Toyota Prius е точно това, което изглежда че е: символ на лицемерие и заблуда, който консумира повече гориво от голяма кола на BMW.

При пътуване от Лондон го Женева(включително повече от 180 км градско), BMW 520d се движи с включен климатик и радио, докато шофьорът на тойотата е изключил и двете с цел да икономисва гориво. Въпреки това BMW гори 4,7 на сто, а Toyota Prius с хибридната си технология – 4,9 литра на сто.

{ 15 comments… read them below or add one }

MARFI May 2, 2008 at 19:03

Зависи как я караш колата. Моето вчера не го карах с повече от 70 и ми даде 5 на 100 средно. Това извън града, тия англичани не им се доверявам много.

Reply

Римл@нин May 2, 2008 at 19:43

Така е. Аз например, никога не успявам да достигна разхода обявен в каталога. Нормално съм 2~3 отгоре.

Reply

сойер May 2, 2008 at 21:55

абе нема шест пет. бавареца си е колата с главно к. с тая нова ифисианс текноложи са ненадминати. да не говорим за съотношението кг/мощност. гледай само тая джапанка как изглежда-кола за лузъри.

Reply

Делян Делчев May 2, 2008 at 22:14

По принцип заради трансмисията съвременното поколение хибриди (от гледна точка на Toyota втора генерация) не е ефективна на извънградско, защото се оползотворява само до 70% от мощността, а не до 90+% както е при нормалните коли, поради прекалено сложната механика за синхронизация на въртящите моменти на двата двигателя. На извънградско при постоянно движение на дълъг и равен път, какъвто доколкото разбирам е тестван тук (без изпреварвания и без хълмове), работи само бензиновия двигател, и не се виждат ползите на допълнителния електрически. Така че тук реално е сравнявана 70% от ефективността на 1.5 литров бензинов двигател с 30% КПД срещу 90% от ефективността на дизелов двигател с 40-45% КПД дори и само поради факта, че работи на цикъла на Ото (и използващ 2 патентовани технологии на Тойота от 70-те, които тя самата не може да ползва в хибридните двигатели). Очевидно тества е направен в ситуация, в която се вижда максималното качество на едната кола, и максималните недостатъци на другата, поради което теста е нереален. Ако направим обратен тест – движение в задръстване в град, е очевидно, че това BMW ще има около 3 пъти по висок разход от Prius-а, както вероятно последния ще бие и в произволен смесен тест. Създаването на хибридни двигатели и такива работещи на базата на нова генерация технологии и свързаните с това странични технологии (управление, трансмисия, електроника, батерии, производствени мощности) е скъп и сложен процес, който дори за най-голямата в момента компания производител на автомобили в света – Тойота, е коствал между 10 и 15 години кървави инвестиции. Петролната криза завари традиционните западни производители в неприятната ситуация пазара да завива в друга посока (само хибридните автомобили изживяват растеж в момента, всички други автомобилни продажби са в рецесия) в която те не са работили активно и даде страхотно предимство на Японските производители (така както петролната криза през 70-те заради Иранският преврат и не особено адекватното поведение на Джими Картър, направи Японските производители сила с патентите им по variable valve, използвани днес във всеки автомобил). В момента на пазара има само една работеща хибридна технология – японската, която се ползва (с откупени патенти) и от известна група американски и корейски производители. Европейските производители не са в състояние сами да разработят еквивалентна, поради което има интересни и странни обединения (всички германски производители заедно, включително евро-японски, например Ситроен-Тойота) с цел разработка на дизелово-електрически хибридни, нови бензино-елекетрически, нова трансмисия, натрупване на опит в управление на сложните системи и т.н. Даже мерцедес първи пусна на пазара прототип на „евро хибрида” (GLK Hybrid, изключително хитра кола). Но все още европейците изостават в батериите и като цяло технологиите тук, което ще отнеме време за наваксване. Трета генерация Prius 2009 се очаква да бъде истинска революция в жанра, а до неговото обявяване остават месеци. С едно обаче съм съгласен, малко се прекалява с твърденията за пестене на бензин на хибридите, много силно зависи от начина на шофиране, колите бързо остаряват, не са чак толкова екологично чисти, както повечето производители твърдят. Аз ги харесвам, защото за мен те правят революция в автомобилните двигателни системи, каквито ако се абстрахираме от малките оптимизации на японците от 70-те, поети после от европейците, не е имало буквално от преди Втората световна. Дори Ванкеловият двигател не успя да направи нищо съществено. Но аз специално много повече се кефя на колите работещи на цикъл сгъстен въздух-метан. Това за мен е най-ефективната двигателна система в момента, която има най-голям потенциал да се развие сериозно, повишавайки значително КПД-то на двигателя по принцип. Тук обаче Индииците се оказват изненадващо с повече опит отколкото всички останали. Не е ли удивително че сме свидетели на навлизането на нови технологии в един удивително закостенял сегмент, и то натиска идва изключително от новият икономически, технологически а скоро и политически център – Азия (Индия, Китай, Корея, Япония)?

Reply

Делян Делчев May 2, 2008 at 22:19

А, забравих да кажа (похвала за BMW), че специално BMW е една от фирмите с най-висока ефективна мощност на разход за дизел и бензин, изоставайки единствено от Хонда, използвайки много интересна технология за впръскване и подаване на въздух, удивително наподобяваща (да не кажа директно копираща, за да не ме нападнат феновете на BMW) патентована двигателна технология на Хонда, отново от 70те

Reply

Делян Делчев May 2, 2008 at 22:23

Думата ми беше, че с не по-малък успех можеха да тестват Honda Acord CTDI срещу Prius, но не там е въпроса. Hybrid-ите в момента печелят пазар поради много различни причини, и въпреки че хвалбата им е малко лицемерна, с което съм съгласен, нека не забравяме, че няма нелицемерно хвалещ се автомобило производител. Аз лично чакам новите генерации чисто електрически коли (като втората и трета генерация Tesla) – където например всяко колело е на собствен електрически двигател и 4×4 се управлява електронно, няма трансмисии, няма скоростни кутии, няма диференцияли, няма глупости и отживелици от времената на парните двигатели, и има КПД на двигателите движещо се в областта на 70-90%.

Reply

timber May 3, 2008 at 10:39

приус не може да се зарежда от мрежата.това е голям недостатък.следващото поколение ще има тази опция
http://www.popularmechanics.com/automotive/new_cars/4215489.html?series=19
http://www.technologyreview.com/Energy/18247/?a=f
Tesla Roadster е конструиран през 2006.струва 100 000$.ускорява от 0-100км/ч за 6 сек.цената на електричеството консумирано за измината миля е 2 цента=2$ за 100 мили.
http://www.news.com/Tesla-to-open-five-dealer-outlets/2100-11389_3-6167658.html?tag=nefd.top
http://www.teslamotors.com/blog2/?p=8

Reply

Делян Делчев May 3, 2008 at 12:30

Да, Prius не може да се зарежда в “гаража” а и няма особен смисъл, сегашния Prius има батерии, които му позволяват само около 10-15-тина километра свободен ход само на електричество. Но следващата генерация ще им повече от 3 пъти по-мощни батерии и ще е plugin. Това ще намали харченето на бензин в градски условия около 2 пъти (то и сега е учудващо малко) спрямо сега, макар да няма особено значение за извънградско, където обаче новата трансмисия и механика ще се опита да намали загубите на КПД от двигателя и да намали с 10-15% харченето на бензин извънградско също. Prius-а има напълно електрически (а не механичен) климатик, така, че той не оказва особено влияние на разхода (странно защо в този тест са го изключили), така както другите климатици. Но 3-то поколение, ще има много интересно направен климатик, който ще харчи още по-малко ток, и с повишената мощност на батериите, климатик-неклиматик няма да има никаква осезаема разлика върху разхода. Аз като истински Geek много се кефя на навлизането на нови технологии, и ги следя внимателно. По отношение на Tesla – те са странни. Правят първата “спортна” електрическа кола, която е анонсирана 2006-та но още не се продава поради инвестиционни и технологични проблеми (можеш обаче да направиш поръчка и да дадеш капаро предварително, което е един от начините им да набират средства). Обаче това е първо поколение Tesla. През 2007-ма анонсираха второто поколение кола, което е още по-хитро подобрено (макар и само като концепция), а наскоро (заради скандали със дизайнера на второто поколение) анонсираха принципите на концепцията си за трето поколение. Както казах – това което най много ме впечатли там е една идея развита от Lexus RX400h, но напълно – отделен електрически двигател за всяко колело. Така не ти трябват диференциали, не ти трябва скоростна кутия, не ти трябва никаква механика, ще имаш огромен живот, 90% КПД, 4×4 с контрол и възможности непознати за традиционните коли (със сложната им AWD или 4WD механика и загубата на КПД в нея). Един от нерешените проблеми на първо поколение Tesla е, че въпреки, че двигателите позволяват значително повече, тя ускорява до 100 само за 3.6 секунди поради проблеми с механиката на скоростната кутия. Второто и третото поколение няма да имат точно този проблем, защото няма да имат скоростна кутия. Може би ще видим коли, които ще ускоряват до 200 за под 10 секунди, някъде около 6-7 (не съм сигурен, че човек може да издържи такова ускорение). Все пак електрическите мотори са моторите с най-високо КПД познати на човек днес. Още една интересна новост идва тук – мини ядрени реактори със студен механизъм на работа. Такива са се използвали в някой сателити през 70те. Днес (предложение отново на японците – Mitsubishi) има добри идеи как да се направят достатъчно безопасни и създаващи ток с едно зареждане за 2-3 и повече години. След 20 години можем да бъдем свидетели на изключително ефективни електрически коли, с такъв двигател, които ще се зареждат веднъж на 2 години и това е. Едва ли не ще я купуваш заредена, и ще я връщаш на производителия за следващия модел, без да я презареждаш.

Reply

timber May 4, 2008 at 0:01

интересно е.аз не се интересувам толкова от хайтек в автомобилостроенето,но то не може да остане настрана от общата тенденция.интересни времена ни чакат.много от тези технологии са готови.част от тях се използват от военните.независимото задвижване на всяко колело от електромотор е прилагано при космическите апарати.може би руснаците са били първи с лунохода.интересно е кога ще се започне с масовото им внедряване,което означава да станат икономически рентабилни.

Reply

Делян Делчев May 7, 2008 at 11:43

Ами то дори трамвая е с независимо задвижване на всяко колело :) Но не и масови автомобили все още. Но се надявам скоро да има

Reply

Angel August 25, 2008 at 11:10

Да се сравнява разхода на гориво на бензинов и дизелов двигател
е несериозно. Дизела е по калоричен от бензина, но и с по високо съдържание на вредни емисии, като сяра…Нека BMW като са такива мъже сравнят Priusa с автомобил оборудван с бензинов двигател и да кажат какъв е резултата.

Reply

ok September 25, 2008 at 8:17

good site pgtqsz

Reply

асдфад November 6, 2008 at 22:51

аба не се излагаи как дизела ще има повече вредни емисии бе хвани почети малко преди да се изказваш.Колко е % на сярата?В мазута е не повече от 1%.
Да не говорим чеКПД то на дизела е поне 50-60%по голям отколкото на бензинов мотор

Reply

jamie May 3, 2011 at 20:52

То хубаво но когато се сравняват в реални градски условия – картинката е плачевна. За БМВ-то. Когато една кола, оптимизирана за извънградско каране (дизел/бензин) се сравнява с друга, оптимизирана за града (хибрид) – винаги може да се манипулират резултатите. В конкретния случай Лондон-Женева разстоянието е около 1000км (от които са цитирани 180 градско допълнително). Това означава че сравнението е направено изцяло с идеята да се облагодетелства дизела, хибрида в този тест е работил в ел/хибриден режим едва в 180км за сметка на останалите 1000 когато си е бил само с бензиновия 1.5 двигател, но достатъчно тежък (и оттам по-висок разход) заради допълнителното оборудване (ел мотор и батерии). Подвеждащото в случая е “Въпреки това BMW гори 4,7 на сто, а Toyota Prius с хибридната си технология – 4,9 литра на сто” – реално в този тест Приуса НЕ използва хибридна технология, така че сравняваме един ДИЗЕЛОВ с един УТЕЖНЕН БЕНЗИНОВ автомобил. На мястото на дизела бих се притеснил че разликата в разхода е ЕДВА 0.2л…

Това което се забравя е и че Приус е клас Камри (сравнимо вътрешно пространство)- и в никакъв случай не е по-малката кола в това сравнение с БМВ.

Reply

ivan June 17, 2011 at 15:38

Ето в този сайт хората си засичат разхода на гориво. Вижте колко харчат Приусите и колко БМВ-тата и преценете сами. А за тази статия ще кажа, че е направена с цел и е невярна!

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: