Забравената съпротива: Горянското движение и горяните (1944-1956 година)

by Reformed on Wednesday, 17 June, 2009 · 61 comments

in България, Европа, Русия, Терор и Комунизъм

Забравената съпротива: Горянското движение и горяните (1944-1956 година)

ГОРЯНСКИТЕ ЧЕТИ

Даниела Горчева

“Напротив, днешната наша свобода има безбройно число мъченици… …но на малцина са тия известни, на малко от тях се знае где почива свещеният прах, нищо не е направено, за да се увековечи тяхната памет, когато отечеството им, за което са станали жертва, свободно е днес.”

Захарий Стоянов, “Записки по българските въстания”

1953Берлин, 1953

1956Будапеща, 1956

1968Прага, 1968

Всепризнато е твърдението, че българите, за разлика от германци, унгарци, чехи и поляци, нямат своята революция срещу съветския режим и комунистическата власт… Истината обаче е съвсем различна. Българите не само че оказват съпротива, но всъщност са ПЪРВИТЕ в Източна Европа, които се вдигат на бунт.

До днес се смята, че първото въстание срещу съветския режим в социалистическия лагер е в ГДР през 1953 година. Първата масова въоръжена съпротива обаче започва още през 1944 година и е в България и не само е първата, но е и най-упоритата и най-продължителната.

За съжаление тази съпротива остава почти неизвестна, а нейното изследване и популяризиране би ни освободило от позорния мит, че само ние, българите, не сме се бунтували срещу наложения от Москва режим.

Горяните

Горянското движение възниква като спонтанна съпротива срещу съветизацията на България и срещу съпровождащия я комунистически терор и започва още през есента на 1944 година, когато Червената армия нахлува в нашата Родина.

g_todorov Герасим Тодоров
рис. Костадин Събев (1)

 

В първите месеци след 9 септември са избити или “безследно изчезнали” близо 30 хиляди души и в отговор на заливащите страната репресии в Балкана излизат стотици хора – понякога цели семейства. Общо горяните и техните помагачи са около 10 000 души. Самите горяни са около 2 000, а разкритите нелегални организации – над 600. В движението се включват най-различни прослойки на българското общество. Според един доклад на Държавна сигурност от 1951 г. сред въстаниците имало стотици земеделци, националисти, бивши комунисти, бивши полицаи, троцкисти и анархисти, бивши офицери, членове на ВМРО…

 

Горяните се сражават с комунистическата власт от 1944 до 1956 година. Горянски чети действат из цялата страна – 28 по-големи чети, множество по-малки и дори 160 горяни, които се сражават поединично. Други 52 чети влизат от чужбина – наричани от социалистическата пропаганда диверсанти, а всъщност български емигранти, които се връщат в България да се сражават срещу комунистическата власт с надеждата, че това ще подтикне Запада към война за освобождението на Източна Европа.

А до потушаването на Унгарското национално въстание от съветските танкове и пасивността на Запада хората от страните в Източна Европа живеят с надеждата, че това освобождение е много близко. През 1950 г. СССР и САЩ се сблъскват индиректно в Корейската война. Съединените щати заемат все по-рязка позиция спрямо нарушаването на човешките права зад Желязната завеса и през 1950 скъсват дипломатическите си отношения с България. В началото на 1951 г. Труман заявява, че Съединените щати са готови да воюват в защита на Европа, а Конгресът одобрява изпращането на американски войски в Европа.

В същото време в България е в ход отнемането на земята, а съпротивата е повсеместна: селяните бягат в гората при идването на комунистическите агитатори за ТКЗС, стотици са бегълците през границата. В много села хората масово напускат ТКЗС и се опитват да си върнат инвентара и добитъка. Тези опити преминават в селски бунтове и сблъсъци с милицията. Стълкновения има и при издължаването на държавните доставки. Непосилните задължения в селскостопанска продукция, която частните стопани трябва да предадат на държавата, предизвикват многобройни женски бунтове. “Защо ни отнемате хляба и го давате на руснаците”, питат насъбралите се стотици жени. “Долу ТКЗС”, “Долу комунистите”, са виковете на женските протести, докладвани на компартията.

В тази обстановка се подготвя всенародно въстание срещу комунистическия режим. Разпокъсаната съпротива на горянските чети започва да се координира от радио “Горянин”. В края на май 1951 то съобщава, че в сливенския Балкан се сформира въстаническа армия и хора от цялата страна тръгват натам. Комунистическата власт е уплашена не на шега. 13-хилядна армия от милиционери и войници обгражда Сливенския Балкан, за да попречи на въстаниците да се присъединят към четата на Георги Търпанов (2). Стотици са арестувани, а някои са разстреляни на място без съд и присъда.На първи и втори юни 1951 година 106 горяни от четата на Георги Търпанов водят сражение срещу 6-хилядна армия от милиционери и войници в Сливенския Балкан. След 48-часова престрелка четниците разкъсват блокадата и се изтеглят. Командирът им получава 12 огнестрелни рани, но въпреки това успява да изведе хората си на безопасно място. Загинали са 40 горяни, но въстаниците успяват да изнесат всички свои ранени. Няколко седмици по-късно четата на Търпанов е преустроена и готова да се впусне в нова битка. g_tarpanovГеорги Търпанов
рис. Костадин Събев

 

Паметникът на Съветската армия в София е издигнат като предупреждение и заплаха

Операцията срещу горяните се води лично от Вълко Червенков и Георги Цанков, министър на вътрешните работи, които пристигат в Сливен и стават свидетели на най-позорната загуба на милиционерската държава. Битката със сливенските горяни дава на българските комунисти да разберат, че въпреки жестоките репресии и масовите убийства без съветската армия те няма да удържат властта. Това не е учудващо – комунистите нямат обществена подкрепа. На 9 септември 1944 година те са едва 25 хиляди (след 9 септември набъбват до 250 хиляди), а земеделците са 750 хиляди, които, дори след забраната на партията, екзекуцията на лидера им Никола Петков и концлагерите за членовете на партията, продължават да са сериозна политическа опасност за комунистическия режим. Уплашен от съпротивата срещу компартията, Вълко Червенков отправя недвусмислено послание – издига в центъра на София заплашително огромен, зловещ паметник на Червената армия. Първоначално паметникът е бил замислен като малък монумент на загиналите във Втората световна война, но вместо първоначалния проект е издигнато днешното чудовищно съоръжение като комунистическа заплаха и предупреждение към българите, че битката им е безсмислена, защото БКП винаги може да повика на помощ Червената армия.

И днес този паметник все още заплашително размахва шпагин в центъра на София, за да могат днешните комунисти да има къде да изразяват своята благодарност към армията-окупаторка, с чиято решаваща помощ получиха властта през 1944 и я задържаха половин век.

В началото на 50-те ръководството на компартията създава специален отдел ХII към Държавна сигурност за борба и ликвидиране на горянското движение с поделения към окръжните управления на МВР като залага на създаването на агентурна мрежа. Голяма част от горяните са заловени и избити без съд и присъда, благодарение на агенти на ДС. Предателите и доносниците се оказват изключително важни за “народната” власт в борбата й срещу народа на България.

Светът научи за въстанието в Източна Германия през юни 1953, за Унгарската революция през 1956, за Пражката пролет през 1968, но кажи-речи никой не е чувал за съпротивата на българските горяни.

g_rusev
Георги Русев
рис. Костадин Събев
k_karagenovКурти Карагенов
рис. Костадин Събев
iv_uzunov
Иван Узунов
рис. Костадин Събев

 

Защо тази продължителна съпротива остава неизвестна?

Причината е проста и грозна. Докато в Унгария, Чехия и Полша комунистите подкрепиха националното недоволство и то се превърна в мащабна революция срещу съветския режим, то българските комунистически властници за разлика от немските, унгарските, чешките и полските не подкрепиха борбата на своя народ, а застанаха на страната на чуждия агресор. След което се постараха да направят всичко възможно и споменът за съпротивата на горяните да изчезне, а дезинформацията е специалитет на комунистическата Държавна сигурност. Постараха се да внушат, че българите не са се съпротивлявали. Защото иначе трябваше да признаят, че са сломили съпротивата на българския народ като верни оръдия на Съветския съюз.

И именно на престъпната ДС, оказа се, е служил и днешният български президент Първанов с агентурен псевдоним Гоце, който не само не потъна в земята от срам, а нагло се кандидатира за втори мандат.

Българските комунисти бяха не само национални предатели и позорни слуги на Москва, но не се свеняха да потърсят “братската” помощ на окупаторите, за да смажат собствения си народ, в името на когото уж управляваха.

Не случайно и днес българските комунисти, запазили своите политически и икономически позиции, се боят като дявол от тамян от разкриването на архивите и пищят до небето, че това щяло да навреди на националните интереси.

Разкриването на архивите обаче ще извади на бял свят истината за националните предателства на комунистическата номенклатура, за чудовищните престъпления на комунистическата Държавна сигурност и на членовете на Политбюро срещу собствения им народ. Не националните интереси, а гузното комунистическо минало е заплашено от разкриването на истината.

*

Малцина от горяните оцеляват, повечето загиват в битките или заловени, са осъждани на смърт или убивани без присъда. Семействата им с десетилетия са преследвани и потискани.

БЕЛЕЖКИ

(1) Рисунките на Костадин Събев, художник от Чирпан, са правени по снимки на горяните. Излагани са през септември 2006 г. в София, Синия лъв.

(2) Георги Маринов Стоянов – Търпана е роден на 6 май 1915 в с. Желю войвода, живял в с. Тополчане. Командир на четата в Сливенския балкан, още приживе наричан от хората Бенковски. В края на май 1951 г. радио Горянин съобщава, че в Сливенския балкан се сформира въстаническа армия и от цялата страна натам тръгват хора, готови да се сражават срещу комунистическата власт. 13-хилядна армия е концентрирана в сливенския гарнизон, 6 хиляди войници обкръжават четата, която въпреки това успява да пробие блокадата и Търпанов, с 12 огнестрелни рани, я извежда към безопасни места. В края на 1951 г. Георги Търпанов е заловен, осъден на смърт и екзекутиран на 2 декември 1951.

(c) 2006, Даниела Горчева

оригинален линк: http://liternet.bg/publish19/d_gorcheva/gorianite.htm

{ 59 comments… read them below or add one }

Стефан June 17, 2009 at 22:20

Много добре и научих моного неща, за които съм нямал и понятие. Подобни материали задължително трябва да се разпостраняват.

Благодаря!

Reply

Ама как се повтарят нещата June 18, 2009 at 10:16

Цялата статия на г-жа/г-ца Горчева ми напомня на смешните напъни да се изкара партизанското движение преди 44 “всенародно”. Статията е издържана в типичния комунистически стил: “получава 12 огнестрелни рани, но въпреки това успява да изведе хората си на безопасно място”, “заплашително огромен, зловещ паметник” – поздравления!
За да не изпадам в подробности, ще кажа само, че дядо ми е ял бой и преди и след 44 година, като съм длъжен да подчертая, че не е престъпник, а просто убийствата на невинни хора през двата периода са го накарали да заеме тази не особено изгодна позиция. Мисля си, че когато се признае съпротивата на хора като Вапцаров, тогава историята ще отдаде заслужената чест и на хора като Георги Търпанов. Това мисля аз.

Reply

Васил Тодоровски March 13, 2010 at 19:36

От коментара ти си проличава веднага, че си мръсен комунист, като Вапцаров!

Reply

Харамията March 22, 2010 at 22:28

“Ама как се повтарят нещата”. Мисля, че точно твоето изказване е в гнусния комунистически стил, с който се опитвате да замитате следите! НО СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ; ИМА И АРХИВИ ИМА И ОЩЕ ЖИВИ СВИДЕТЕЛИ НА КОМУНИСТИЧЕСКИТЕ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ! След 1944 г. комунистите в България избиват над 140 000 души, главно хора от интелигенцията, а около 250 000 са подложени на репресии, вкарани в затвори и концентрационни лагери наричани за благозвучие ТВО (Трудово Възпитателни Общежития). Именно за това към наше време през 2001 г. със закон НС на Република България ОБЯВИ КОМУНИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕСТЪПЕН и той е осъден макара и само морално за сега (за в бъдеще ще видим!)!…….Със Закон; ясно ли е на тъпунгерите и червените гъзове; мръсни престъпници и лумпени! Трябва да бъдете изтребени до крак!

Reply

Б.Павлов June 18, 2009 at 11:36

Нищо в живота не се повтаря и слава Богу.
Благодаря на г-жа Горчева, че ни припомня с факти за престъпленията и предателствата на болшевишките слуги, които ограбиха и духовно опустушиха страната ни. Раздорът, посят от алчните и невежи ратаи на Москва, заплашва да ни заличи от културната карта на Европа. Паметникът на Окупаторите в сърцето на държавата крепи фалшивите митове, за “животворната и нерушима” дружба, донесла на България пълна зависимост и национално обезличаване. Истината за комунистическия геноцид трябва да получи гласност – поне толкова, колкото повтаряните до втъсване лъжи за антифашистката съпротива. (Вапцаров е една от малкото истини). Моралното блато, в което живеем днес, е следствие от тоталната катастрофа на комунистическия екперимент в икономиката и културата. Онези, които ритуално отчитаха “грандиозните” успехи на шизофреничните политически приумици на ленинизма, днес единогласно припяват на “класовия враг” за ползата от свободното предприемачество. Но пребоядисалите се партийни функционери няма да признаят позора си. Те продължават да заличават следите си създавайки етническо напрежение и симулирайки “патриотичен” “отпор”… Съжалявам за патетичността, но близките парламентарни избори я правят неизбежна. Иначе, преосмислянето на най-новата ни история изисква по-широк поглед, задълбоченост и трезвост, защото България и Истината ще надживеят всеки злободневен патос, всички лични пристрастия – дори да бетонирани в паметници, несъизмерими със трагизма и величието на автентичната ни национална участ.

Reply

Reformed June 18, 2009 at 11:23

А защо според теб има такива големи паметници Альоша в или около всеки голям окръжен град ((http://bg.wikipedia.org/wiki/Паметници_на_Съветската_армия_в_България))? В Пловдив е на едно от тепетата, в Бургас е на една висока колона в центъра, в Русе е в Младежкия парк? За да помни “раята” в България кой е истинският господар.

Да, може да няма голяма масовост на съпротивата – защото тези, които са били инакомислещи (обикновено интелигенция и по-заможните) или са успели да избягат зад граница след преврата от 9.IX, или вече са били по лагерите.

Имайки предвид и пословичната завистливост на българина на принципа “Не е важно я как съм, важното е Вуте да е зле”, е разбираемо защо много от мързеливите селяни (имало е и работливи такива, аз говоря за мързеливите) прегръщат комунистическата идея, като им се обещава, че вече ще успеят да ползват безплатно и колкото си щат вършачката на трудолюбивия им съселянин, който преди 9.IX е предлагал услуги по вършеене. И много други примери…

Reply

Константин June 18, 2009 at 20:22

През 1952 г. в Средногорието е унищожена четата на горяните от казанлъшкото село Турия. След няколко години битки с милицията из планините, единственият начин да се справят с тях е бил да ги изтровят с изпратено им по жената на изтезаван до полудяване техен ятак отровно брашно. Четата е била изключително маневрена и добре въоръжена, преди години в музея на “революционната бдителност” зад Съдебната палата можеха да се видят поне два шведски пистолета Хускварна – лицензионно производство на финландския Лахти Л-35, с които са се снабдили горяните от Турция. А в Турия още могат да се намерят из къщите на хората такива пистолети. И, обърнете внимание, там редовно масово гласуват за Сините.

Reply

ExtremeCentrePoint June 19, 2009 at 12:38

Мдаа. Познатия подход – всички са виновни, всички са маскари. Така и жертвите и палачите излизат еднакво изцапани. Типично по комунистичиски.

Reply

Без коментар June 19, 2009 at 13:39

Това, че дядо ми е ял бой от хора на Гешев, защото се е опълчил срещу убийството на т.н. “ятаци”(старци на по 70 години, без деца – тогава просто е имало някакви заповеди за убийства, колкото партизани има от дадено село) и по късно лежал във Врачанския затвор, като враг на народа(притежател на земя) е достатъчно показателно за цялата злоба, която се е насъбрала в дребните душици на българския народ. А ти, уважаеми ExtremeCentrePoint, като че ли всичко друго, без истината, ти харесва. Нямаш никакво уважение към истината. Хубавото на сегашното време ( и на този блог) е , че всеки може да каже неговата версия за истината. Край.

Reply

Иванов June 20, 2009 at 5:09

Eee, стига сте лъгали бе. Тази фашистка власт да не са я крепили янките. Имало е хиляди фашисти, полицаи, агентура тайна и явна, активисти на фашистките организации “Бранник” и “Отец Паисий”, привърженици на фашистите Богдан Филов и Добри Божилов, Александър Цанков и тн. Тези, като са знаели какво ги очаква, за избиването на партизани и цели семейства ятаци, и не са успяли като Ал. Цанков да
се измъкнат навреме,са “поизлезли на чист ВЪЗДУХ” от кабинетите и полицейските участъци. Ето я и “базата” от която са изникнали ГОРЯНИТЕ. Били са малко, защото изгледите за успехи нулеви.
Тази г-ца Горчева от мухата прави слон, защото спонсорирана добре ни съчинява приказки от 1001 нощи.
Съветската армия настъпва гонейки мачка и смачква милионна елитна немска армия и е по петите и, като като я изтласква от Полша, Румъния, Чехия, Унгария, навлиза в България и Сърбия.
Неуспелите да се измъкнат далновидно навреме и “заслужили” пред новите власти стават по неволя ГОРЯНИ.
Между тях е брата но моя дядо. Но той е бил агент към Обществента безопасност и сътрудник на Гешев; заслужил борец против комунизма и
загинал като горянин или нещо такова. Как не се знае точно.
Та такива и ми ти работи-

Reply

Даниел December 5, 2014 at 11:29

Само да не се окаже, че Цола Драгойчева, Живков и останалите от върхушката на БКП са били и те агенти на Гешев и са се топили взаимно от страх да не им лъснат гъзовете. Защото има и такива подозрения. Не случайно е разпространен лафа, че на 9.9.1944 Живков се запознава с чавдарци :)))

Reply

Б.Павлов June 20, 2009 at 9:36

Уважаеми, г-н Иванов,
Ако България не беше окупирана от съветски войски, сега Вие щяхте да сте повече патриот и по-малко интернационалист. Щяхте да знаета, къде почиват костите на близките Ви, а истината за нашата история нямаше да лежи под тонове бетонна проболшевишка пропаганда.
Надявам се, че статията на г-жа Горчева ще предизвиква у читателите размисъл над съдбата на българите, независимо от политическите им пристрастия, без “гонейки и мачкайки”…
С уважение, Б.Павлов

Reply

Петър Славов June 20, 2009 at 11:55

Не ви ли прави впечатление особено натрапчивото и параноично използване на думата “фашисти” от комунистите?

Reply

Хели Мандил March 14, 2010 at 15:50

Уважаеми г-н Славов,
Не Ви ли прави впечатление особено натрапчивото и параноично използване на думата “комунисти” в последните 20 години?

Reply

Иванов June 20, 2009 at 18:18

Уважаеми г-н Славов.
Историята, особено близката и добре позната, е това което се е случило. Защото другото, победата на хитлерова Германия над СССР поради непреотдолими и обективни причини не се е случила.
А фашиста си е фашист, с многото лошо, което е донесъл на човечеството.
Може би, ако Сталин и Хитлер са намерели общ език и интереси, каквито несъмнено са имали, светът щеше да друг, много по-руг.
НЕ СЪМ МНОГО СИГУРЕН, ЧЕ ЩЕШЕ ДА Е ПО-ЛОШ…

Reply

Reformed June 20, 2009 at 20:41

/цитат от Иванов/
Може би, ако Сталин и Хитлер са намерели общ език и интереси, каквито несъмнено са имали, светът щеше да друг, много по-руг.
НЕ СЪМ МНОГО СИГУРЕН, ЧЕ ЩЕШЕ ДА Е ПО-ЛОШ…
/край на цитата/

Иванов, даваш интересни идеи за алтернативна история. Дори Хитлер и Сталин да си бяха поделили Европа, поради характера на идеологиите на съветския комунизъм и хитлеризма – и двете са тоталитарни режими – рано или късно пак щяха да се изправят един срещу друг и както се казва в едно предаване “Накрая ще остане само един.” След това щяха да дойдат англичаните и американците, да изчистят последния останал – независимо коя от двете свини щеше да е – и нещата почти щяха да бъдат същите – България пак щеше да е в политическа Европа. Разликата е, че и руският народ щеше да е свободен – освободен независимо дали от игото на руския или немския ботуш. Та, като се замисля, в един по-дълъг период, отколкото периода, който ти разглеждаш, светът може би наистина щеше да е по-добър.

Reply

ivo June 20, 2009 at 23:20

Реформед навремето Иванич ми отговори почти по същият начин както е отговорил и сега. Това беше пак по повод кой кога се е намесил във войната колко е допринесъл и тн. Тогава се опитах да му обясня, че за цивилизованият свят националсоциализма и комунизма са еднакво лоши, няма разлика между Хитлер и Сталин и, че фашизма е другата страна на монетата на комунизма. А относно враждата между Хитлер и Сталин и реакцията на нормалният свят му казах: Когато си имаш работа с две бясни кучета-насъскай ги едно срещу друго, после си вземи тояга, когато едното удави другото ако не мирува му разбий главата с тоягата. Иванов не отговори

Reply

Reformed June 21, 2009 at 8:48

Ivo,
Иванов, който вече официално призна, че е с леви убеждения (въпреки че се самозаблуждава че не е комунист – а фактически той е най-добър комунист, защото е такъв по убеждение, а не по членство), като всеки комунист е последователен. По-точно казано, последователен като всеки привърженик на обществен ред, в който принципите са външно наложени. По същата причина страните, в които е върховна религията, са сравнително устойчиви – принципите са външно наложени от върховно същество, което не е човек. При демокрацията, в нейната крайна екстремна форма, източник на принципите е човекът – а колкото хора има, толкова и идеи за принципи. Оттам и вродена нестабилност на демокрацията. Да уточня, че не говоря за Западната демокрация – там демокрацията все още е базирана на християнските принципи – т.е. там все още се наблюдава религиозен първоизточник, макар че тя все повече се отдалечава от него.

Демократичната тълпа уби Исус Христос – нарушавайки принципите. Той трябваше да бъде убит с камъни (това е смъртта за онзи, който се приравнява с Бог), а вместо това тълпата, когато й се даде възможност да се произнесе, избра Христос да бъде разпънат на кръст – римско наказание, което липсва като начин на наказание в юдейството и християнството.

С горния пример искам да кажа, че чистата демокрация не може да съществува, защото й липсват вътрешни устои. Такива устои могат да бъдат взети назаем само от някоя друга система за обществено устройство с върховно същество, в което не човекът е източник на реда.

Логичният въпрос е, ако на демокрацията й липсва вътрешна сила, защо не се възприеме направо съответния друг обществен ред? Отговорът е елементарен: човекът не иска да се покланя на друг, освен на себе си. При тоталитарните режими имаме поклонение на един човек (този, който текущо е на власт), а при демокрацията поклонението е към всеки човек. Оттам тълпата не желае да губи поклонението към всеки един неин индивид и логично не иска и да се чуе за поклонение към някое върховно същество, което е извън хората.

Поради същия този принцип – поклонение пред разбиранията на *всеки* човек, (т.е. липса на външно върховно наложени принципи от върховно същество, по-голямо от човека) демокрацията като обществен ред се люшка непрекъснато между социалистически тоталитаризъм, леви движения и крайно десни движения – фашистки национализъм и подобни.

Исторически само демокрациите, базирани на християнски принципи – Швейцария (където Калвин създава теокрация за кратко) и САЩ (чиято конституция при създаването е била базирана на християнския (библейския) закон) са устойчиви, докато продължават да се придържат към корените си.

С други думи, ако искаш нещо наистина стабилно и способно да се противопостави на левите идеи и комунизма, това е християнската теокрация.

Reply

Иванов June 22, 2009 at 17:21

Глей за какво мечтай протестантчето.
ТЕОКРАЦИЯ-форма на управление при която цялата политическата и държавна власт принадлежи на духовни лица: папи, кардинали, епископи, патриарси, владици, попччета и попове, пастори и прочие паплач от религиозни фантета. Пример ВАТИКАНА, където цялата власт е в ръцете на папата.
ТЕ ТАКАВА ФОРМА НА УПРАВЛЕНИЕ НИ СОЧИ ЗА ПРИМЕР REFОRMED
Само религиозен фанатик, изостанал с 5-600 год. в своето интелектулно и цивилизационно развитие може да снесе такава мисъл. В ПАПСКАТА ДЪРЖАВА няма и следа от демокрация; папата се избира от подбрани хора, кардинали и епископи и тн., избира се доживотно и е с абсолютна власт като “божий наместник на земята”. Неговите думи за вярващите са истини от последна инстанция. От божийте в неговите уста.
Било е по времето на Галилей, Джордано Бруно и Ян Хус, когато духовни лица папи, архиепископи, кардинали и епископи и подобни християнски величия са притежавали на много места в Европа и света политическа и държавна власт и са упавлявали даржави и държавички. Това е най- черния период от развитието на човешката цивилизация. Била е създадена ИНКВИЗИЦИЯТА за унищожаване на невярващи хуманно и безкръвно чрез изгаряне. Според научната статистика, от инквизицията и фанатици християни са били убити чрез изгаряне около 5,000,000 невярващи. МЕЖДУ ТЯХ ЯН ХУС И ДЖОРДАНО БРУНО. Огромна цифра нали.
ХРИСТИЯНСКИТЕ НАЧАЛНИЦИ И АПОЛОГЕТИТЕ НА ХРИСТИЯНСТВОТО СА заклети врагове на всяка наука, защото тя разобличава тотално християнските митове и догми, поКазва и доказва тяхната научна и логическа несъстоятелност.
Ега ти и протестантското фанатизирано човече, което днес,в 21в живее и мечтае за държавен и обществен строй от средните векове. По това време на много места християнската теокрация на много места в Европа държала политическата и държавна власт.
ТОВА СА БИЛИ НАЙ-ЧЕРНИ ВРЕМЕНА ЗА ЧОВЕШКАТАЦИВИЛИЗАЦИЯ И ЧОВЕЧЕСТВОТО.

Reply

ivo June 22, 2009 at 18:46

Реформед с голяма част от казаното съм съгласен. За мен най-голямият стожер на демокрацията е средната класа, а еднинствената религия създаваща условие за възникване на средната класа е Християнството. Към твойте примери прибавям и Великобритания и страните от Британската общност и Прусия и Холандия, а Дори Полша, Чехия и Унгария.

Reply

Reformed June 22, 2009 at 18:57

Иванов,
ти между протестанство и католицизъм правиш ли разлика? Явно не. Пак ти казвам – не се изказвай там, където нищо не разбираш.

Навсякъде съм говорил за християнството като носител на идеи и никъде не съм застъпвал това или онова негово течение.

Нещата, които си посочил, се отнасят за католицизма. Моите примери са от Реформацията по времето на Калвин (протестант) и САЩ (също протестантска държава.) Такова явно изопачаване може да направи само отявлен комунист-лъжец като тебе.

Reply

ivo June 22, 2009 at 20:04

Всичко, което ми го казваш Реформед вече го знам. Макар да съм на 34 години имам висше техническо и икономическо образование, а след четири години дай-боже и юридическо. Непрофесионално съм се интересувал от история на религиите и от военна история. Православен християнин съм и ще си остана такъв но съм съгласен с теб-православието единствено приема върховенството на владетеля и това може би е най-голямата му грешка и най-много го отдалечава от народа.

Reply

ivo June 22, 2009 at 20:06

А иначе това, че Иванич си е комунист по душа го знам още преди ти да откиеш този сайт, но за мен беше безмислено и загуба на време да се занимавам с това. Той е толкова прозрачен, че даже не е интересен.

Reply

Reformed June 22, 2009 at 19:48

Ivo,

Във всички приведени от тебе държави християнството е дълбоко проникнало в обществения морал и все още присъства, макар и все по-избеляващо. Интересно е да се отбележи, че докато протестанството (в твоите примери: Великобритания и страните от Британската общност и Прусия и Холандия) и католицизма (в твоите примери: Полша, Чехия и Унгария) успяват да бъдат обществен коректив – т.е. носител на морала, православието изобщо не успява да е обществен коректив. Както бях казал в друг постинг, това се дължи на факта, че православието приема върховенството на светския владетел над патриарха и духовенството. При католицизма е обратното – папата е помазвал – т.е. издигал светските крале, а при протестанството държавата е била силно ограничена като влияние – имала е единствено наказателни и отбранителни функции (т.е. само съдебна система и свързаните с нея изпълнения на глоби и наказания. Може би и малко армия, макар армията да може да е изцяло запасна (както е и сега в Швейцария), а не редовна.)

Reply

Reformed June 23, 2009 at 8:14

Ivo,
радвам се, че си толкова задълбочен в разбиранията си. В случая просто изказах своята подкрепа на твоите думи с мой коментар, в никакъв случай не е било за да допринасям с нещо към твоите знания. Историята, разгледана на основата на правилните аксиоми, е велик учител. Може би, благодарение на това, че се занимаваш от собствен интерес с история на религиите и военна история, имаш много неща да кажеш и аз лично с удоволствие бих слушал. Неформалното образование е най-ценното образование.

Reply

Reformed June 23, 2009 at 8:17

Е, аз не съм ходил да го разследвам… В някакъв отговор наскоро Иванов сам си призна, че е с леви убеждения, но не бил комунист. Май му бях казал, че е комунист, пък той взе, че се засегна. И така си призна. Но, за съжаление и собствените му илюзии, че не е комунист, продължават.

Reply

Иванов June 23, 2009 at 17:59

Айде попе не се прави на вода ненапита. Католиците да не би да не са християни. Я не се върти като пиян поп у черква. “…ако има нещо което може да се противопостави а комунима…това е християнската теокрация.
ТЕОКРАЦИЯТА НАВСЯКЪДЕ Е ЕДНА И СЪЩА- била християнска и нехристиянска. Цялята власт, политическа и военна в ръцете на духовни лица. Може да са папи, патриарси,
епископи, пастори,аятоласи, тибетски духовници или последователи на друи религии, духовни пастири на стадото човешко.Никакви избори, демокрация, 21в. Религии много. Религиозни духовници от безброй цметове и оттенъци с хиляди, като всеки претендира че неговата религия е най…най правилната и тн.
Днес има само няколко теоКрации. Едната на ИРАНСКИЯ АЯТОЛАХ, ДРУГАТА НА ТИБЕТСКИЯ ДУХОВЕН ВОДАЧ Далай-лама. И двамата са с царска власт, политическа и военна и не са избирани с демократични избори.
Те това е ТЕОКРАЦИЯ ПРОТЕСТАНТИНО. А дали е мохамеданска, будистка,протестантска или католическа и тн., важен е принципа, съДържанието. ПРЕМЕНИЛ СЕ ИЛИЯ, ПОГЛЕДНАЛ, ПАК Е У ТИЯ.
Не вижам нищо срамно да си комунист. Такива са много милиони, много повече, отколкото са протестантите. Казват, че първият истински комунист бил Иисус Христос…

Reply

ivo June 23, 2009 at 21:16

Е и комунягите си имаха божества. Във всяка столица си имаше мавзолей с по една мумия вътре пред която удряха чела като обезумели и следваха заветите и. Това ние наричаме идолопоклонство.

Reply

ivo June 23, 2009 at 21:18

А колкото до християнството, то единствено държава държаща на християнските ценности може да създаде истинска демокрация. Това е прост факт.

Reply

Reformed June 23, 2009 at 20:53

Да, Иванов,
По-добре е властта да е у някой с принципи, отколкото без принципи. Много добре си схванал за какво иде реч.

А ако ще се броим, християните (католици, православни, протестанти) са много повече от комунистите.

Това, че приравняваш всичките религии показва доколко си знаещ относно тях. Християнството единствено може да даде цялостен и последователен отговор във всяка област на живота – политика, икономика, образование и всичко останало.

Атеистичната система на комунизма се провали в това отношение и дори измислените религии (мохамеданство, будизъм и прочее) са по-добри от него.

А комунистите, понеже няма от къде да си докарат божественост, започват да имат претенции, че, цитирам те: “първият истински комунист бил Исус Христос…”

Reply

Иванов June 24, 2009 at 13:47

ЗА твое и на папагалчтета учени съжаление, марсическата идея(комунизъма, така както го е разбирал Карл Маркс) се възражда мощно и безапелационно в НР Китай под ръководството на ККП. Като показа и продължава да доказва с всеки минал ден своята икономическа ефективност, много по-добра от тази на НЕОКАПИТАЛИЗЪМА, ПОЛИТИЧЕСКА СТАБИЛНИСТ и постоянно рарастваща военна мощ.
Китай на дело показва и доказва, че социалистическите идеи и идеали ги очаква блестящо бъдеще. Че главната посока на развити на човечеството, на хуманизъма и цивилизацията, главния коловоз води в
тази посока. Грижата за човека, човека, с неговите грижи и нужди, поотдело и заедно, хората трябва да са в центъра на всяко обществено и държавно образувание. Че не хората съществуват за държавата, а държавата- за да помага и служи на хората, поне в този вид, в който съществува сега и тн.

Reply

Reformed June 24, 2009 at 17:22

Затова на Тянанмън около 4 юни 1989 г. военните избиват 2 500 човека, а ранените са между 7 000 и 10 000. Защото държавата Китай много си обича народа, нали?

Грижи се държавата, за държавната върхушка… Както се казва в стария виц отпреди 10-ти ноември: “Всичко в името на човека! А да кажа ли и името на човека?”

Иванов, на твоите изказвания даже децата ще се смеят! Лошото е, че си вярваш.

Reply

собр June 28, 2009 at 9:47

Материалът е интересен, написан в стила на истеричните речи на Иван Костов срещу комунизма… Хора явно вие не си спомняте или по-скоро не се сещата че преди 10 ноември поне имаше ред и сигурност вътре в обществото… Държавна сигурност това…, държавна сигурност онова… Оня агент… този агент… Не знам другаде да има държава по света, която да си издава агентите и сътрудниците… Какво и да е правила държавна сигирност не е по различна нито от ЦРУ, нито от МИ-5, нито от Сюрте… Така че хора махнете тия истерични фрази че комунягите са ви виновни за всичко и сметнете как демократите съсипаха държавата… Ако преди 10 ноември е било зле то сега какво да кажем че е…?

Reply

Reformed June 28, 2009 at 11:17

[цитат]
преди 10 ноември поне имаше ред и сигурност вътре в обществото
[край на цитата]

Да, имало е ред и сигурност – инакомислещите и наследниците на инакомислещите бяха пращани на лагери из цялата страна… и това бяха меките форми – след 1944 Народния съд разстрелва цвета на България.

Ченге, а твоето досие къде е?

Reply

Reformed June 28, 2009 at 14:18

Иванов,
това, за което ти говориш, се нарича еклесиокрация – върховно управление на църквата и нейните висши представители.

Аз говоря за теокрация – когато законите, описани в Библията, са обществен закон.

П.С.: След като искаш да влизаш в такива дебати, научи термините.

Reply

Лъчезар П. Томов March 12, 2010 at 23:12

Не знам кой говори за Марксизъм, но плановата икономика и практически и теоретически е доказана като неизменно водеща до фалит. Ленинизмът се базира на парадокси, с което води до тежки психически увреждания на вярващите в нео

Reply

veselin March 13, 2010 at 16:02

С “историци” у нас като А.Пантев, Д. Драганов, Г. Първанов и т.н, историята за такива като др. Иванов ще е такава!

Reply

Лъчезар П. Томов March 13, 2010 at 18:23

И не само тя, цялата ни история е написана като ученическо есе, няма логика, няма консистентност в нея

Reply

Христо March 13, 2010 at 18:34

Страхотна статия! Колкото повече неудобни факти се изкарват на светло, толкова по-добре. Трябва всички българи да разберат що за руски ибрикчии са българските комунисти. Всички паметници на тези национални предатели трябва да се унищожат, защото в света няма друга страна, издигнала момументи на поробителите си.

Reply

Любо March 13, 2010 at 20:51

Интересна статия, много интересни и поучителни коментари. Лично на мен най ми допадат разсъжденията и мненията на Reformed.

Reply

Reformed March 13, 2010 at 21:08

Радвам се, че успях да събудя интереса към статията, като я пуснах отново като линк във Фейсбук. Няколко познати от ФБ я копираха и при тях, а един от тях я публикува и в Свежо.

Reply

Александър March 20, 2010 at 8:22

Поздравления за статията. Важно е тези неща да се знаят.

На мен ми е много странно когато кажа на някото, че през комунизма са разстрелвали и са откарвали хора с камионетки от домовете им посред нощ, някой да ми отговори: да, ама нямаше безработица …

Има хора, които предпочитат целия терор, пред това да се борят за своята работа в една пазарна икономическа среда. И са готови да кланят глави пред всякакви режими, вместо да поемат сами отговорност за живота си и да разберат, че безработицата е просто състояние на ума.

Reply

Мавър March 20, 2010 at 15:26

Много хубава статия, знам че е имало съпротива но и идея си нямах че е продължила толкова дълго време и дори не знаех че се казват горяни. Иначе прадядо ми е имал чета – преди 9ти е бил офицер в жандармерията и е имал оръжието и възможността да води съпротива, но за съжаление го убиват доста рано. Затова се учудих как на фона на този тежък режим са успяли да устоят толкова дълго време, даже и да имат собствено радио.

Reply

mariela March 21, 2010 at 4:47

Истината за Горяните и съпротивата им отдавна трябваше да е част от учебния материал, както и истината за вагоните със злато с които сме платили на Русия да ни окупира и разпокъса земите ни след Санстефанското споразумение, за излъганите наши родолюбци, като Бойчо войвода, които превземат НЕПРЕВЗЕМАЕМИЯ Одрин и отварят пътя на руските войски, а за благодарност руснаците ги предават и изпращат на заточение. Докога ще се кланяме на паметниците на окупаторите ни и дори националния ни празник ще възхвалява “Героичните подвизи” на чужда страна, която окупира България? Не сме ли заслужили да имаме достоен национален празник, като Съединението на 6-ти Септември или Независимостта на 22 септември?

Reply

mariela March 21, 2010 at 5:25

Комунистическата пропаганда до такава степен е промилила съзнанието ни, че дори днес в 2010 г. хората избират за български символ “Любовта на Вапцаров”. Паметници трябва да имаме на Търпанов, Бойчо Войвода, Илия Минев и др. истински достойни българи, а не на Вапцаров – напълно заслужено осъден терорист, руски шпионин и предател.

Reply

Мартин March 23, 2010 at 10:02

Мариела,нека да не бъдем по-големи католици от папата или иначе казано по-големи комунисти от комунистите.Уточнявам защо го казвам.Напълно съгласен съм с твоята оценка за Вапцаров,но за терориста,за комуниста Вапцаров.Терориста,комуниста Вапцаров си е получил заслужената присъда.Но нека да се опитаме да отделим този Вапцаров от поета Вапцаров.Предполагам познаваш поезията му и ще се съгласиш че той има чудесни,несвързани с идеологията му стихове.Когато се научим да отделяме зърното от плявата,може би тогава ще започнем малко по малко да се превръщаме в нормални хора.По същата логика не бива да омърсяваме паметта на великия Николай Гяуров заради това че е имал брат комунист-член на Политбюро на ЦК на БКП.А иначе съм напълно съгласен че ние,българите,имаме огромен дълг към тези достойни български патриоти-горяните.

Reply

Angel April 9, 2010 at 8:43

Ще се радвам, ако публикуваните от мен материали –
http://angelyordanov.blogspot.com/ – предизвикат Вашия интерес.

С най – добри пожелания
Ангел Йорданов

Reply

poohy April 24, 2010 at 18:36

Статията е написана безпристрастно и ми дава информация непозната досега. Няма я в учебниците по история така ,както сега в тях няма “турско робство”.Значи не опира само до комунистите какво ще се изучава.
Коментиращи! – много пристрастие и ГНЯВ при някои. Емоционалното разсъждение дори и подкрепено с примери , извежда на преден план лична гледна точка. А тя по условие подлежи на съмнение.
И стига с тези “комунисти”. Ако изобщо е имало такива, те са измрели като ранните християни. По “татово” време ги наричах “партайгеносе”. Много ми е смешен и лафа
“комунизма си отиде”. Комунизма така и си остана в светлото бъдеще. Вярно, че трудно ще се напише песен “развитото социалистическо общество си отиде”.

Reply

Наско April 29, 2010 at 2:59

Ако не е песен , сбито пак може да се напише нещо за отишлото си соц. общество.

Reply

няма значка кой May 4, 2010 at 9:14

интересно това дали някога ще влезе в учебниците по история. не и докато те се пишат от старчоците от бан.

Reply

Stoni October 7, 2010 at 21:27

Колко интересно…по същата схема е изтровена съпротивата в Неврокопско…
Някаде трабва да има архиви на разработките в които естествено трябва да са под контрол и наблюдение на КГБ.
Това ще са доказателства за престъпления на нашите продажници, които няма как да се оправдаят в такъв случай в служба на държавата си.

През 1952 г. в Средногорието е унищожена четата на горяните от казанлъшкото село Турия. След няколко години битки с милицията из планините, единственият начин да се справят с тях е бил да ги изтровят с изпратено им по жената на изтезаван до… полудяване техен ятак отровно брашно.

Reply

x October 24, 2010 at 14:02

Гнусна долна комунистическа твар. Ти си един дупедавец и родоизменник, как не те е срам като толкова много обожаваш скапаният и изчезнал СССР що не вземеш да се изселиш в Русия?

Reply

Иван October 26, 2010 at 20:41

Той умря!

Reply

kontynyum February 6, 2011 at 8:07

Прочетох статиата на г-жа Гочева “Забравената съпротива”. Много се радвам да установя, че се намират хора които фиксират важни моменти в историята ни. Аз обаче ще помоля за извинение, предвид това което предстои да изложа, а то е че моите собствени нагласи към историческите събития са насочени по скоро към “технологичната” страна на успехите или провалите на революции, метежи, диктатури или демокрации. Разглеждам събитията от гледна тока на “инженерното” решение което е употребено за се достигне до един или друг резултат. Напълно равнодушен съм към жертвите на фашизма или комунизма, може би защото в рода ми има жертви и на двете системи. И така към целта:
Не Ви ли се струва странно, че Радио “Горянин”съсредоточава всички потенциални възстанници в Сливенския балкан, чрез призив в открит текст (поне така излиза от статията на г-жа Гочева, въпреки че на други места се намеква за шифровани съобщения). Ако радито наистина е отправило такъв призив в открит текст, това може да означава три неща:
1. Ръководителите на съпротивата овладяли тази медия са ниско интелигентни непрозорливи индивиди, които безотговорно хвърлят човешките съдби в огъня.
2. Вследствие активни мероприятия на ДС в радиостанцията или е внедрен комунистически агент с достатъчно тежест вред емигрантските среди, или са подхвърлени дстатъчно убедителни легенди за “неукрепналия” комунистически режим. И в двата случая извода е в посока на т.1
3. Пълна синфазност с иновационните за времето си операции “Тръст” и “Оперпут”,проведени спрямо руската емиграция от Ф.Е. Дзержински, 20 -30 години преди горяните. Интересно би било от вече достъпните архиви на ДС да се разбере дали ликвидирането на горяните е резултат от оказано на нашата соц. държава методично ръководство,чрез обучени в СССР български ДС офицери или направо е резултат от пряка и директна намеса на органите на НКГБ и “Смерш”. От отговора на тези въпроси косвено може да се съди до колко западните тайни служби сериозно са били ангажирани с евентуален успех на въоръжена борба срещу комунизма в България. Съобщеният в статията факти могат да бъдат разбрани в смисъл че Вълко Червенков е имал намерението а в последствие се е отказал да изпрати диверсионна група да унищожи радиото, може да означава, че съществуват причини (извъну усложненията на междудържавните отношения), които са в посока на една по умело замислена операция. Интересно е да се прочетат факсимилета на предаванията на “горяни” от онова време, защото само по този начин може да се хвърли повече светлина върху нагласите на ръководитилите на съпротивата и евентуално да се чуят и фалшивите тонове.
А за жертвите можем само служебно да кажем “Мир на праха им”, ако въобще за някого това има някакво значение

Reply

ФИЛИП July 20, 2011 at 14:30

Никаква масова съпротива в България до 9 септември не е имало. По официална статистика на БКП на 9.9.1944 всички комунисти и ремсисти и партизани и политзатворници и т.н – които са все едно и също са 15 000 души. Добри Терпешев няколко дена не може да намери един взводен командир който да влезе във Военното министерство за да завземе властта която никой не охранява. Така че никакво въстание не е имало – комунистите получават властта от Сталин и Червената армия. И за да я закрепят убиват не установен още брой българи – над 30 000 още първият месец. За какво е спорът не ми е ясно. След като толкова много алчна и безкрупулна мафиотска пасмина се нагушва от властт, как няма да гласува за БСП/БКП – нали трябва да си защитава накраднатото от останалата част от народа.

Reply

ФИЛИП July 20, 2011 at 14:34

Така че естествено че горяните са били много повече от партизаните – борили са се за земята и родината си, а комунягите за властта и далаверата. Тези които са вярвали на разни идеи след това ги изкъшкват. Не напразно вождове са им все разни убийци и боклуци като Димитров и Живков.

Reply

Благомир April 1, 2012 at 22:41

информацията за горянското движение е ценна и благодаря че я публикувахте. Доскоро не се коментираше много, аз знам от мои близки от Сливен за боевете които са станали там. Даже се говори че са имали и някакво малко оръдие, но аз лично не вярвам на това.. Наличието на тази съпррвотива против варварите комунисти е повод за национална гордост..

Reply

dimi March 17, 2014 at 20:49

рява ми помощ

Reply

dimi March 17, 2014 at 20:51

трябва ми помощ ….има ли тук истарици?

Reply

Leave a Comment

{ 2 trackbacks }

Previous post:

Next post: