Следене в Buzz

Газопроводът “Южен поток” – бавния поток

by ExtremeCentrePoint on Saturday, 4 October, 2008 · 13 comments

in България, Европа, Икономика

163492_a_pic1issueidx-gazp-10-6-1

След крахът на руските борси и проблемите с финансирането на Газпром, който за няколко месеца изгуби 50% от капитализацията си, строежът на “Южен поток” става все по-малко вероятен. Вчера, акциите на руския газов гигант паднаха със 7%.

И така, в шансовете на двата газови проекта Набуко и Южен поток, настъпиха съществени размествания. Според извадки от проекта “Генерална схема за развитието на газовия отрасъл до 2030 година”(данните са приведени от вестник “Ведомости“), пускането на “Южен поток” ще се забави с две години най-малко. Проектът е отложен за 2015-2024 година и за първи път в документа е спомената проектната мощност – 31 мил. куб. метра. Да си припомним, че Президентът на “Газпром” Алексей Милер нарече реалистичен срокът за влизане в експлоатация на тръбата през 2013 г. Промяна е претърпяма и цената. Сега вече се установява, че само подводната част на проекта ще струва над 10 милиарда долара, а сухопътната най-малко още толкова. В тази цена не влизат и 2400 км газопровод, който руснаците трябва да построят на собствена територия. По този начин общата цена на “Южен поток” се доближава до колосалната сума от около 30 милиарда долара, което рязко намалява шансовете за реализацията му.

Друг проблем е липсата на газ за запълването му.  Тюркменистан, който трябваше да доставя основното количество за транспортиране, все повече се ориентира към доставки за Китай и 50% от продукцията му заминава за Азия по току що построения нов газопровод към Китай.

В момента, реализирането на проекта “Набуко” става все по-вероятно, а това на руския газопровод започва да звучи като приказка от Шехерезада. Друг е въпросът дали руснаците въобще някога са смятали за реално изграждането му или всичко е било за да се отложи максимално във времето Набуко.

{ 13 comments… read them below or add one }

1 стоманен Saturday, 4 October, 2008 at 9:23

Набуко никога няма да бъде построен! Колкото и да не ви се иска за него няма газ, а Русия е най-големия световен притежател на енергиини ресурси. Освен това тези ресурси са защитени с ядрени ракети. САЩ пропада, а вие сте се загрижили за Русия.

Current score: 0

Reply

2 доволна Saturday, 4 October, 2008 at 19:47

Пет пари не давм за русия.Имала русия ресурси,а ум и воля да сътвори нещо добро има ли?Освен това,което им е дал Господ,какво друго имат?А ти ако не си от руското посолство,а се броиш за българин,почети малко история,за да разбереш кои са най-големите врагове на твоята родина.

Current score: 0

Reply

3 Alex Sunday, 5 October, 2008 at 9:08

По-добре ми кажете, кои са най-големите и искрени приятели на нашата малка страна-проститутка…

Германия? Но ние, верният и привигилерован съюзник на Райха, използвахме полученото от него немско оръжие единствено срещу самите германци.

Русия? Именно представителят на Русия в НАТО Дмитрий Рогозин нарече подобни малки държави като нашите “страни-проститутки”. В момента сме известни в Русия като главен доставчик на оръжие за авантюрите на Саакашвили.

САЩ? С тях ни свързва една обявена някога на американците от нас самите полусимволична война, довела единствено до разрушителни бомбартировки на София.

А също и славата ни на най-верен дългогодишен сателит на СССР, чиито тайни служби и до днес упорито крият подробностите около убийството на Георги Марков с помощта на КГБ.

Европейският съюз?

Та повечето основни негови страни-членки едва ни дишат и с удоволствие биха ни изхвърлили от него, ако беше възможно…

Current score: 0

Reply

4 сойер Sunday, 5 October, 2008 at 18:23

полусимволична война ?!? ебати блясъка!

рашките БЕЗ да им обявяваме война през 1944 ни нападнаха и окупираха за 45 години. що нямахме тоя късмет да ни окупират тези, на които бяхме обявили полусимволичната война. русия е единствената държава окупирала българия в новата ни история.

Current score: 0

Reply

5 ЧЕ ГЕВАРА Monday, 6 October, 2008 at 12:00

Хаха, надявайте се на Набуко! Русия никога няма да го позволи! Наивници.

Current score: 0

Reply

6 стоманен Monday, 6 October, 2008 at 14:09

Няма газ за Набуко. Набийте си го в главите! Без Русия няма газ и ще измрем от глад.

Current score: 0

Reply

7 JFA Monday, 6 October, 2008 at 14:21

@Доволна
Не знам колко и какво си чела мога да ти кажа че всичко имат абсолютно. Ракети, самолети, компютри, технолигии всичко. Мога аз да те попитам какво нямат?!
Защо ми се струва че и Набуко трябваше да взима газ от Тюркменистан или заради Набуко ще им спрат газта на китайците.
И каква е разликата за България дали ще е Набуко или Южен поток? до сега никой не се е заел да отговори на този въпрос, а само се злорадтсва политиканства. Според мен най-добре за България ще е да се направят и двата.

Current score: 0

Reply

8 Римл@нин Monday, 6 October, 2008 at 15:17

Защо мислиш, че някой ще пита Русия дали позволява или не позволява нещо? Те с една малка, слаба Грузия извън НАТО и ЕС не можаха да се справят. Руското мнение е без значение.

Current score: 0

Reply

9 Римл@нин Monday, 6 October, 2008 at 15:21

СССР имаха ракети, самолети, компютри, технолигии. Е наистина, че по-голямата част бяха крадени, а останалата не бяха разработени от руснаци:

http://www.extremecentrepoint.com/?p=328

Русия няма нищо, а няма и потенциал нещо да произведе. Например – великата енергиина държава Русия не успява да произвежда тръби за газопроводите си нито компресорни станции и ги внася.

Можеш ли да дадеш пример за руски процесор, който се продава в компютър?

И за Набуко бъркаш. Набуко се снабдява с газ основно от Азарбейджан. Освен това Туркменистан може да не даде газ на Русия, но да даде на ЕС защото ЕС за разлика от Русия плаща веднага и без условия.

8-)

Current score: 0

Reply

10 JFA Monday, 6 October, 2008 at 20:26

@Римл@нин
Толкова ти е несериозно и глупаво твърдението че не знам от къде да започна. Русия си прави централите сама, прави си самолетите и факт е че американците за следващите няколко години ще разчитат на руснаците за да могат да стигнат до космоса, ш интерес на истина се поинтересувай преди да приказваш кой направи космическата програма на САЩ, руснаците си направиха своята сами. Поинтересувай се малко и за ядрените технологии, американците все още не могат да направят центрофуга и внасяха до сега около 40% от ядреното си гориво от Русия щото по руската технология е 5 пъти по евтино производството, интересувай се на базата на чии изследвания и разработки американците направиха стелт, има сигурно и други неща това се сещам в момента. Естесвено руснаците също са взаимствали идеи процесът е двустранен. Но мнението ти невярно и напълно некомпетентно. И още да ти кажа в самолетите си Pentium-и не слагат ама са на въоръжение в НАТО. Не бъди толкова уверен за Набуко ако беше така както казваш толкова лесно и просто до сега да е станал, точно липсата на газ е основният проблем на този проект

Current score: 0

Reply

11 Римл@нин @ JFA Tuesday, 7 October, 2008 at 0:25

Общи приказки драги ми JFA.

Конкретни отговори:

1. Тъй като по-горе твърдиш, че Русия произвежда компютри – конкретно дай пример за руски компютърен процесор в продажба?

2. Произвежда ли Русия тръби и компресорни станции за тръбопроводите си?

3. Какви граждански самолети произвежда Русия??? Ти твърдиш, че Русия произвежда самолети.

4. Защо никой не иска да купува руска електроника във военната техника?

5. Има ли пример за фундаментално руско откритие през последните 20
години?

6. Има ли пример за спечелена война от руското срещу западното оръжие през последните 30 години?

Ако е възможно – конкретно и без “бъдеще” време. Само факти.

Current score: 0

Reply

12 ExtremeCentrePoint Wednesday, 15 October, 2008 at 16:06

Техеран. Иран планира да построи собствен газопровод, по който да доставя природен газ в Европа, заобикаляйки проекта “Набуко”, заяви иранският заместник-министър на петрола Акбар Торкан, цитиран от РИА Новости.
“Иран по никакъв начин не е свързан с проекта “Набуко”. ЕС обяви, че не се нуждае от иранския газ, затова ние ще разработим свой проект”, каза Торкан.
Строителството на “Набуко”, който трябва да преминава през Азербайджан, Грузия, Турция, България, Румъния, Унгария, Австрия и най-вероятно Германия, трябва да започне в края на 2010 година и да приключи през 2013 година.

Current score: 0

Reply

13 ExtremeCentrePoint Wednesday, 15 October, 2008 at 16:11

Южен поток” и “Набуко” получиха неочакван конкурент в лицето на иранския газопровод “Парс”. Неговата реализация е малко вероятна заради сложните отношения на Иран с ЕС и САЩ, коментира за “РБК Дейли” експертът Алексей Белогорьов от ИПЕМ.

Иран възнамерява да построи газопровод на стойност 4 милиарда долара за транспортирането на природен газ в Европа, съобщава агенция “Блумбърг″.

Оператор на газопровода с работното наименование “Парс” трябва да стане известна европейска компанията. Както заяви заместник-министърът на петрола на Иран Акбар Торкан, “Парс” ще бъде отговора на подкрепяния от Европейския съюз тръбопровод “Набуко” и “Южен поток” на “Газпром”.

Но експертите са убедени, че в настоящите условия нито една европейска компания няма да поиска да участва в иранския проект. По думите на Акбар Торкан, иранските власти водят преговори с известна европейска компания, която може да стане оператор на газопровода “Парс”, пише “Блумбърг″.

Но коя именно компания, той не уточни, отбелязвайки само, че това не е австрийската OMV, оглавяваща консорциума, реализиращ “Набуко”.

Ограниченията, наложени от САЩ върху чуждестранните инвестиции в Иран, няма да отблъснат европейските партньори от проекта, убеден е Торкан, тъй като никой не им е забранявал да инвестират извън Иран.

“Ние ще построим тръбопровод до границата, а те ще строят по-нататък”, каза чиновникът. От Иран тръбопровода “Парс” ще минава през Турция за Гърция, Италия, по-нататък в Швейцария, Австрия и Германия.

Техеран планира да изнася чрез него по 37 милиарда куб.м. газ ежегодно. Цената само на иранския участък от газопровода до границата с Турция – 4 милиарда долара. Но, кога “Парс” ще бъде построен, не се съобщава.

Ще припомним, че газопроводът “Набуко” с капацитет 26-32 милиарда куб.м. газ е предназначен за доставките на газ в Европа, заобикаляйки Русия.

Тръбопроводът “Южен поток”, съвместен проект на “Газпром” и ЕНИ, предвижда доставката на 30 милиарда куб.м. руски и възможно средноазиатски газ в Европа през Черно море.

Двете тръби се планира да бъдат построени към 2013 г. Интересното е, че “Парс” не е единственият газопровод, с който възнамерява в близко бъдеще да са заеме Техеран.

Тези дни стана известно, че Иран и Пакистан са се споразумели за създаването на компания за привличане на средства за строителството на тръбопровод за транспортиране на ирански газ в Пакистан и Индия.

Газопроводът с дължина 2100 км, чието изграждане се отлагаше дълго време, се предвижда да бъде пуснат в експлоатация до края на 2012 г.

Реализацията на проекта “Парс” в близките години е малко вероятна, защото Европейският съюз и САЩ, чийто глас е важен за Турция, остават в много сложни политически отношения с Техеран, отбелязва ръководителят на отдела за изследване на газовия отрасъл в Института по проблемите на естествените монополи /ИПЕМ/ Алексей Белогорьов.

По-вероятен за момента е износа на ирански втечнен газ, което е по-малко задължаващо. В случай на затопляне на отношенията между Техеран и Брюксел от участието в подобен проект ще бъдат заинтересувани почти всички големи европейски газови компании, преди всичко ЕНИ, “Шел” и ВР.

Но в текущите условия нито един голям играч няма да се впусне с подобна авантюра. Иранският проект не изглежда много жизнеспособен, съгласен е и директорът на Института за национална енергетика Сергей Правосудов.

Днес газопроводът Иран-Турция ежегодно излиза от строй заради терористичните нападения на кюрдските сепаратисти. Да се строи в подобни условия още по-голям газопровод едва ли някой ще се съгласи.

Ако предположим, че проектът “Парс” все пак бъде реализиран, тогава “Набуко” рискува да остане без газ, заяви директорът на департамента за due diligence НКГ “2К Аудит – Деловые консультации” Александър Щок.

Страните от Средна Азия вече направиха своя избор в полза на транспортирането на газ през Русия. Нещо повече, по думите на Щок, ако Иран транспортира газ чрез своя газопровод, тогава “Набуко” няма да има своя ресурсна база.

Що се отнася до “Южен поток”, той ще се сблъсква с “Парс” на пазарите на Италия и Гърция, но едва ли двата газопровода ще изпитват трудност с реализирането на своята продукция.

Според генералния директор на консултантската компания “East European Gas Analysis” Михаил Корчемкин, самият “Газпром” може да прояви желание да влезе в проекта, за да изкупува целия ирански газ и да го препродава в ЕС. Това е най-лесния начин да се избегне конкуренцията.

Current score: 0

Reply

Leave a Comment

Previous post: Юлия Тимошенко даде на заден ход

Next post: Финансовата криза засегна и любовта